29 december 2014 -
We hebben allemaal wel minstens één collega die we liever kwijt dan rijk zijn. Collega's die bijvoorbeeld teveel roddelen, hun eigen werk naar anderen doorschuiven of altijd ten koste van een ander op een goed blaadje willen komen bij de baas, kunnen het bloed onder onze nagels vandaan halen.
U kiest uw collega's natuurlijk niet zelf en iemands persoonlijkheid veranderen gaat ook niet zomaar. Hoe gaat u dan wel het beste met de collega’s om? Dit zijn vier goede strategieën volgens Express.be.
1. Zorg eerst voor uzelf
Of ual dan niet geïrriteerd raakt door een ander hangt sterk af van uw eigen gemoedstoestand. Als u zelf gestresst bent, is het moeilijker om emoties in de hand te houden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt tevens dat voeding gevoelens van haat, angst of agressie kan beïnvloeden.
Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt onder meer voor meer rust en een betere omgang met moeilijke situaties of collega’s. Ook regelmatige lichaamsbeweging helpt ons beter bestand te maken tegen stress.
Neuropsycholoog Rick Hanson geeft zijn cliënten vaak het volgende advies: "Goed voor uzelf zorgen heeft ook een effect op de mensen in u omgeving. Neem eens bewust een break, maak wat tijd vrij voor uzelf waarin u goed uitrust of wat extra lichaamsbeweging neemt en let daarna op uw relatie met anderen. U zult merken dat de kwaliteit van die relaties een stuk beter is wanneer u zelf goed in uw vel zit."
2. Accepteer ze zoals ze zijn
Het is volgens Hanson ook goed om gezonde grenzen te stellen aan werkrelaties. "In een persoonlijke relatie of een liefdesrelatie kan men eventueel proberen om iemand te veranderen," zegt hij. "Met een collega, waarmee u alleen een werkrelatie hebt, hebben die pogingen absoluut geen zin en dreigt men alleen zichzelf uit te putten en te frustreren. Accepteer die lastige collega dus zoals hij of zij is, zodat u zich ook niet teleurgesteld hoeft te voelen. Teleurstelling kan immers bijzonder kwetsend overkomen, waardoor men in een vicieuze cirkel terechtkomt en de relatie steeds slechter wordt. Accepteren is zeker niet de gemakkelijke weg en vraagt veel empathie. Wanneer u dat echter op kunt brengen, bespaart u zichzelf een hoop frustratie en zal de relatie met de betrokken collega veel vlotter verlopen. Men hoeft niet van elkaar te gaan houden, zolang er maar van een wederzijdse tolerantie sprake is.
3. Geef ze iets te doen
Wanneer u een functie heeft waarin u taken kunt verdelen en delegeren, kunt u betere relaties creëren door ervoor te zorgen dat iedereen voldoende werk heeft. Het is juist op momenten dat mensen niet veel te doen hebben dat ze tijd hebben om anderen het leven zuur te maken. Iemand een bepaalde opdracht of verantwoordelijkheid toevertrouwen kan er ook voor zorgen dat de betrokkene zich meer gewaardeerd of meer onderdeel van een team begint te voelen. Ook dat kan de relaties met de betrokken persoon verbeteren.
4. Probeer ze te begrijpen
Vaak vinden we het moeilijk om iets vanuit het perspectief van een ander te bekijken. Iedereen heeft echter zijn persoonlijk verhaal, achtergrond en geschiedenis, die bepalend zijn voor wie we zijn.
Een onderzoek van de universiteit van Florida toonde aan dat eenvoudigweg actief luisteren naar iemands verhaal zonder meteen een oordeel te vellen, ertoe leidt dat de betrokkene zich meer begrepen voelt en uiteindelijk ook minder moeilijk in de omgang wordt.
Bron:Express.be