Parallelimport: goedkoop is duurkoop als het aankomt op garantie
24 december 2014 -
Wie zijn kerstinkopen zo goedkoop mogelijk probeert aan te schaffen, loopt het risico van een koude kermis thuis te komen. Meer dan eens krijgen consumenten van een elektronicaproducent te horen dat een defect niet onder de garantie gerepareerd kan worden, omdat het product een buitenlands model betreft.
Parallelimport, waarbij producten buiten de officiële distributiekanalen om worden ingevoerd, is een belangrijke handel in Nederland. De totale omzet afkomstig uit deze ‘grijze markt’ wordt geschat op een miljard euro. Producenten die hun goederen wereldwijd verkopen, hanteren verschillende prijzen per land. Zo is elektronica in Europa over het algemeen duurder dan in de VS. Ook in Azië liggen de prijzen een stuk lager. Parallelimporteurs maken gebruik van de bestaande prijsverschillen. Ze kopen artikelen goedkoop in het buitenland in, om ze vervolgens op de Nederlandse markt af te zetten. De verkoopprijs van de parallel geïmporteerde producten ligt hierbij ruim onder de adviesprijs van de officiële Nederlandse importeur of fabrikant.
Schijn bedriegt
Op het eerste gezicht lijken consumenten te profiteren van parallelimport. Deze vorm van handel bevordert de marktwerking en dure merkproducten worden tegen bodemprijzen aangeboden. Echter, kopers komen regelmatig voor verrassingen te staan. Niet compatibele producten, software die niet werkt, problemen met aansluitkabels en handleidingen in een vreemde taal. Een producent kan de kwaliteit van parallelgoederen niet garanderen, waardoor er bovendien geen after sales ondersteuning geboden wordt.
Een gewaarschuwd koper telt voor twee
Ook als het aankomt op garantie is de consument in het nadeel. De verkopende partij geeft vaak ‘niet thuis’ als een klant met een garantieclaim bij hem aanklopt. De importeur of fabrikant, die bovendien omzet is verloren vanwege de parallelle handel, heeft wettelijk gezien geen enkele verplichting naar de consument. In geval van nevenimport vormen deze partijen namelijk geen schakel in de garantieketen. Besluit een importeur of fabrikant uit coulance tóch over te gaan tot reparatie, dan kunnen consumenten geconfronteerd worden met zeer hoge kosten.