19 december 2014 -
Het klassieke kerstpakket met oude kaas, eendenpaté en vele andere prullaria is definitief verleden tijd. De explosieve groei van de cadeaukaartenmarkt staat direct in relatie tot de wens van personeel én de mensen thuis om zelf een passend (kerst)geschenk uit te zoeken.
De totale cadeaukaartmarkt zal in 2014 een omvang hebben van ruim twee miljard euro en deze omzet wordt voor ruim 70 procent geboekt in de decemberperiode blijkt uit onderzoek van de Cadeaukaart.nl.
Twee miljard euro
De webshop heeft de totale cadeaukaartenmarkt in kaart gebracht en onderzoek gedaan onder ruim 15.000 consumenten. In 2011 werd nog voor een miljard euro aan cadeaukaarten verkocht, in 2014 ligt dit bedrag met twee miljard euro al twee keer zo hoog. Deze toename is volgens het onderzoek vooral toe te kennen aan de forse groei van het aantal verkooppunten: vrijwel op iedere hoek van de straat zijn cadeaukaarten inmiddels verkrijgbaar, waardoor de consument hier niet meer omheen kan.
Geen ongewenst cadeau
Opvallend is tevens dat uit het onderzoek is gebleken dat cadeaukaarten vooral populair zijn onder vrouwen: ruim 60 procent van alle verkochte cadeaukaarten worden door vrouwen aangeschaft. Ruim 94 procent van de ondervraagden geeft aan wel eens een cadeaukaart gegeven of ontvangen te hebben. De populariteit van de cadeaukaart is volgens het onderzoek tevens toe te kennen aan het feit dat de gever van het cadeau niet het risico loopt een ongewenst cadeau te geven. Veel werkgevers kiezen om deze reden ook voor de cadeaukaart als kerstgeschenk.
Hier worden appels met peren vergeleken. Het kerstpakket krijg je van je werkgever. Dit kan ook een cadeaukaart zijn maar de aantallen die zijn genoemd hebben betrekking op de aanschaf van cadeaukaarten door consumenten. Die vaak cadeau worden gegeven. Beetje vreemd van deze site.