Mensen in opkomende markten: fundamentele veranderingen dankzij connectiviteit
15 december 2014 -
Juniper Networks onthult het eerste Global Bandwidth Index Report. Dit rapport onderzoekt de
verschillen in gebruik van mobiel internet door consumenten in hun dagelijks leven, zowel thuis als op het werk.
Tijdens het onderzoek werd ook gevraagd wat zij in de toekomst willen doen met hun mobiele apparaten. Het rapport laat de impact zien die connectiviteit heeft op vrijwel alle ondervraagden uit opkomende markten (97 procent). Zij geven aan dat mobiele connectiviteit hun leven in belangrijke opzichten heeft veranderd.
Persoonlijke ontwikkeling
De Juniper Networks Global Bandwidth Index toont ook aan dat mensen in opkomende landen hun mobiele apparaat vaak gebruiken als een middel voor persoonlijke ontwikkeling. In ontwikkelde landen ligt de focus chter meer op gemak en effectiviteit. Volgens het onderzoek gebruiken in opkomende landen bijna twee keer zoveel mensen hun mobiele apparaten voor educatieve doeleinden dan in ontwikkelde landen. 46 procent van de respondenten in opkomende landen gebruikt mobiele apparaten voor professionele ontwikkeling, tegenover 27 procent in ontwikkelde landen.
Anderzijds gebruiken mensen in ontwikkelde landen hun mobiele apparaten meer voor dagelijkse activiteiten, zoals bankieren (51 procent), winkelen (41 procent) en het opzoeken van lokale informatie (42 procent).
Juniper Networks gaf Wakefield Research opdracht om een onderzoek uit te voeren onder 5.500 volwassenen in ontwikkelde landen, waaronder Australië, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Deze landen ontwikkelen zich snel als het gaat om het implementeren van high bandwidth Long Term Evolution (LTE) netwerken die geschikt zijn om mobiele services te leveren die tot wel 100 keer sneller zijn dan oudere netwerken. Ook onderzocht Wakefield opkomende markten, zoals Brazilië, China, India en Zuid Afrika, waar de netwerken vaak veel langzamer en minder betrouwbaar zijn.
Fundamentele veranderingen in het dagelijks leven
· 97 procent van mensen in opkomende landen gaf aan dat connectiviteit hun leven fundamenteel heeft veranderd. Deze groep heeft een transformatie doorgemaakt in de manier waarop ze verschillende dagelijkse taken, waaronder bankieren, toegang tot lokale informatie en entertainment, het ontvangen van gezondheidszorg en maatschappelijke betrokkenheid, uitvoeren.
· 22 procent van consumenten in ontwikkelde landen geeft aan dat connectiviteit geen significant effect heeft gehad op hun leven.
De Global Bandwidth Index onthult ook een vergelijkbare impact op de perceptie van mensen op economische kansen.
· 40 procent van respondenten in opkomende markten merkt dat de connectiviteit hun inkomen heeft verbeterd, vergeleken met slechts zeventien procent in ontwikkelde landen.
· 60 procent procent van consumenten in opkomende markten gelooft dat de connectiviteit hun sociale leven heeft getransformeerd, vergeleken met 38 procent in ontwikkelde landen.
Internet of Things
Verder geven respondenten in beide type markten aan dat zij hun internetverbindingen de komende drie tot vijf jaar meer willen gaan gebruiken voor Internet of Things-achtige applicaties, zoals locatie-gebaseerde meldingen, het besturen van apparaten thuis en het aansturen van beveiligingsapparaten in en rond het huis.
De Juniper Networks Global Bandwidth Index toont aan dat mobiel connectiviteit een duidelijke impact heeft op de manier waarop mensen overal ter wereld communiceren, werken, leren en spelen. Het onderzoek geeft ook aan dat deze transformatie zal doorzetten met de komst van nieuwe technologieën en hogere netwerksnelheden, en als honderden miljoen mensen die nu nog niet Œconnected zijn, toegang tot het internet krijgen. Het rapport schetst een kans voor service providers om nieuwe life-changing² diensten, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, te blijven ontwikkelen. Met name in opkomende markten is er veel vraag naar vernieuwende, educatieve diensten.
- Mike Marcellin, senior vice president, strategie en marketing, Juniper Networks.
Kansen door betere toegang tot onderwijs
Onderwijs is een primair gebied voor mensen in opkomende landen waarbij ze connectiviteit inzetten om zichzelf zo verder te helpen.
· 39 procent van de ondervraagde mensen in opkomende landen ervaart dankzij connectiviteit betere toegang tot onderwijs. In ontwikkelde landen is dat aantal minder dan de helft hiervan.
· In India bijvoorbeeld zegt 45 procent van de respondenten dat connectiviteit de manier waarop zij hun tekstboeken gebruiken, huiswerk maken of onderwijstools inzetten, fundamenteel heeft veranderd, in tegenstelling tot slechts zeven procent van respondenten in Japan.
· Kijkend naar de toekomst, geeft meer dan de helft van de ondervraagden in opkomende landen aan dat zij meer toegang zouden willen hebben tot educatieve middelen, vergeleken met minder dan een kwart in ontwikkelde landen.
Ongelijke ontwikkeling van bandbreedte
Ondanks alle positieve veranderingen geeft de meerderheid van mensen in opkomende markten aan dat zij persoonlijke en professionele kansen hebben gemist door connectiviteitsproblemen.
· Zo gaf 60 procent van consumenten in opkomende markten netwerksnelheid aan als een veel voorkomend probleem (in tegenstelling tot 27 procent in ontwikkelde landen).
· Daarnaast gaf 30 procent van consumenten in opkomende markten aan dat simpelweg het vinden van een netwerkverbinding een probleem blijft (in tegenstelling tot slechts dertien procent in ontwikkelde landen).
Tevreden over verbinding
Ondanks deze uitdagingen op het gebied van connectiviteit en de gemiste kansen, laat de Global Bandwidth Index zien dat consumenten in opkomende markten nog altijd aanzienlijk meer tevreden zijn met hun netwerkverbindingen dan hun tegenhangers in ontwikkelde landen. De impact die connectiviteit heeft op de levens van mensen in opkomende landen is veel sterker dan het gevoel dat de netwerken veel sneller en betrouwbaarder zouden moeten zijn. Tegelijkertijd is high bandwidth connectiviteit in ontwikkelde landen de normaalste zaak van de wereld en hebben storingen meer impact op hoe tevreden mensen zijn over netwerken.