15 december 2014 -
Eind 2014 is voor het eerst het aantal Nederlanders dat een tablet bezit, net zo groot als het aantal Nederlanders in het bezit van een vaste computer (beide 61 procent). Het aantal Nederlanders met een vaste computer daalt van 8,3 miljoen (65 procent) in december 2013 naar 7,9 miljoen (61 procent) in december 2014.
Dit, terwijl het aantal Nederlanders in het bezit van een tablet met acht procent groeit naar 7,9 miljoen (61 procent). Het aantal laptopbezitters is met ruim tien miljoen (77 procent) nog wel steeds groter dan het aantal tabletbezitters. Het aantal smartphone bezitters groeit naar bijna toien miljoen Nederlanders (76 procent). Het aantal jongeren (dertien tot zeventien jaar) met een Facebook account neemt voor het eerst af van 87 procent in december 2013 naar 81 procent in december 2014. Het aantal Nederlanders met een Instagram account neemt toe van negen procent naar dertien procent en het aantal Pinterest accounts verdubbelt van vijf procent naar tien procent.
Dit blijkt uit resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media'. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.
Tabletbezitters
In 2013 groeide het aantal tabletbezitters in een jaar tijd nog met zo'n negentien procent, eind 2014 zien we een groei van acht procent ten opzichte van eind 2013. Inmiddels is de tabletmarkt zich dus aan het stabiliseren. Onder ouderen (65+) neemt het tabletbezit nog wel toe van 43 procent eind 2013 naar 56 procent eind 2014. Wat betreft de wijze waarop men de tablet gebruikt, zien we weinig veranderingen ten opzichte van eind vorig jaar.
Smartphones
Het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, neemt toe met negen procent ten opzichte van eind 2013. Bijna tien miljoen Nederlanders (76 procent) is op dit moment in het bezit van een smartphone. 65+'ers zijn met een stijging van zestien procent aan een tweede inhaalslag begonnen; 45 procent van de 65+'ers bezit eind 2014 een smartphone (ten opzichte van 29 procent eind 2013). Onder jongeren (dertien-34 jaar) is de smartphone penetratie inmiddels al 95 procent.
De smartphone wordt steeds meer gebruikt voor het lezen van dagbladen en boeken en het kijken naar televisieprogramma's. In december 2013 las 29 procent de krant via de smartphone, in december 2014 is dit 33 procent. Het lezen van boeken steeg in deze periode van vijf procent naar zeven procent en in december 2014 keek veertien procent tv via de smartphone ten opzichte van acht procent in december 2013.
Social Media
De traditionele social media als Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua aantal Nederlanders met een actief account stabiel. Wel zien we voor het eerst het aantal jongeren met een Facebook account afnemen van 87 procent eind vorig jaar naar 81 procent eind 2014. Het aantal jongeren met een Instagram account (48 procent) neemt juist toe met veertien procent. De toename in Instagram accounts zien we terug binnen vrijwel alle leeftijdsgroepen; dertien procent van alle Nederlanders heeft een Instagram account ten opzichte van negen procent eind 2014. Ook het aantal Nederlanders met een Pinterest account neemt toe, van vijf procent eind 2013 naar tien procent eind 2014.