Data-analyse belangrijk voor bijna twee derde van bedrijven
12 december 2014 -
Senior managers en zakelijke beslissers in Europa noemen data-analyse belangrijk voor hun bedrijfsplannen in een breed scala aan activiteiten; van het beter inspelen op klantbehoeften, het creëren van nieuwe producten en diensten en het vinden van nieuwe kansen voor uitbreiding naar nieuwe markten tot het vergroten van sales en omzet en het aannemen van nieuw personeel.
Dit zijn de belangrijkste resultaten uit een onderzoek van de BSA | The Software Alliance. Hieruit blijkt dat datatools een aandrijver zijn van innovatie en groei in grote, middelgrote en kleine organisaties in heel Europa.
Alle organisaties
"Het zijn niet alleen technologiebedrijven die profiteren van datatools bij het innoveren en groeien – het zijn organisaties van alle soorten en omvang, in de hele maatschappij," zegt Victoria Espinel, president en CEO van BSA | The Software Alliance. "Data-innovatie helpt bedrijven om te doen wat ze doen, maar dan op nieuwe en nog betere manieren. Ze gebruiken data om nieuwe inzichten, antwoorden en innovatieve oplossingen te vinden voor grote en kleine problemen. De voordelen hiervan reiken tot ver in de organisatie."
Europese resultaten
Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos Public Affairs. Meer dan 1.500 senior managers en zakelijke beslissers in de Verenigde Staten en in tien Europese landen, zijn ondervraagd. De belangrijkste resultaten in Europa:
· Bijna twee derde van de senior managers in Europa (65 procent) noemt data-analyse belangrijk voor hun organisatie. Dit omvat 62 procent van de kleine organisaties met vijftig of minder medewerkers. In middelgrote ondernemingen – met 51 tot 500 medewerkers – noemt 79 procent van de Europese managers data-analyse belangrijk. Bij grote organisaties – met meer dan vijfhonderd medewerkers – zegt 82 procent van de Europese managers dat data-analyse belangrijk is.
· Data-analyse creëert banen. 58 procent van de senior managers in Europa noemt data-analyse belangrijk voor de organisatieplannen rondom het aannemen van meer personeel.
· Data-analyse helpt bedrijven bij het beter tegemoet komen aan klantwensen. Tachtig procent van senior managers in Europa noemt data-analyse belangrijk in hun plannen om klanten beter te bedienen. 72 procent zegt dat data-analyse belangrijk is voor hun plannen omtrent het creëren van nieuwe producten of diensten.
· Data-analyse stimuleert significante groei in de komende vijf jaar. Als senior managers in Europa gevraagd wordt naar afgelopen jaar, denkt 24 procent van hen dat tien procent of meer van hun bedrijfsgroei gerelateerd is aan data-analyse. Vijf jaar vooruitkijkend doet 43 procent van de senior managers in Europa dezelfde voorspelling.
Data-innovatie
"Dit onderzoek toont aan hoe wijdverspreid de impact van data-innovatie is in de moderne maatschappij," zegt Espinel. "Bedrijven van alle soorten en omvang gebruiken datatools om nieuwe producten te ontwikkelen, klanten te bedienen, nieuwe banen te creëren en te groeien in nieuwe markten. Het is een zeer voordelige trend voor zowel klanten en de economie als de maatschappij als geheel."