zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grotere mkb-bedrijven hebben weinig inzicht in verkoop- en financiële informatie

12 december 2014 - Bedrijven met meer dan 100 werknemers missen inzicht in essentiële bedrijfsgegevens. Dat blijkt uit een onderzoek van Exact onder 324 grotere bedrijven in het Nederlandse mkb.

Vooral de financiële administratie laat te wensen over: slechts veertien procent van de bedrijven heeft een organisatiebreed en real-time inzicht in de financiële gegevens. Bovendien is slechts zeventien procent in staat de voortgang van sales-kansen eenvoudig te volgen.



Financiële systemen
Voor de financiële administratie gebruikt 37 procent meerdere oplossingen naast elkaar. Daardoor moeten gegevens onderling geïmporteerd en geëxporteerd worden. Een even groot deel van de bedrijven kan hierdoor niet goed inschatten wat de invloed is van de verschillende bedrijfsonderdelen op de financiën. Daarnaast vindt 28 procent het überhaupt moeilijk te begrijpen wat er precies gebeurt met financiële gegevens.

Veel handmatig werk
In veel gevallen wordt echter nog helemaal geen gebruik gemaakt van digitale systemen. Bijna een derde van de grotere mkb-bedrijven laat facturen nog altijd met de hand opstellen. Daarnaast is 22 procent van de offertes niet geïntegreerd met de financiële administratie en gaat bij ruim een kwart het inkoopproces nog volledig handmatig.

Gemiste verkoopkansen
Het gebrek aan inzicht uit zich ook in gemiste verkoopkansen. Liefst 83 procent van de grotere mkb-ers geeft aan de voortgang van sales-kansen niet goed te kunnen volgen. Als informatie wel wordt vastgelegd, zijn de gegevens in 40 procent van de gevallen niet compleet en moeilijk te benaderen. Bij verkoopkansen kost het dan teveel tijd snel de benodigde informatie boven tafel te krijgen (28 procent).
Jarno van Hurne, Product Marketing Director Business Solutions van Exact: "We zien dat er voor de grotere mkb-bedrijven in Nederland veel te winnen valt. Essentiële informatie is vaak moeilijk te vinden door de vele systemen die worden gebruikt en dat gaat ten koste van de daadkracht. Wij vinden dat je met één druk op de knop de benodigde gegevens moet kunnen krijgen, waar je ook bent. We bieden daarom oplossingen waarmee medewerkers overal en altijd inzicht hebben in bedrijfsgegevens. Zo zien grotere bedrijven veranderingen sneller aankomen, kunnen ze beter inspelen op de snel veranderende markt en de challenger blijven die ze willen zijn."

Het E-book over dit onderwerp kunt u gratis downloaden

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niemand is veilig voor datadiefstal
 CIO denkt geen waarde uit data te kunnen halen met huidige IT-infrastructuur
 Wereldwijd onderzoek naar data-driven marketing onthult eensgezinde visie
 Bedrijven vertrouwen meer op gevoel dan op data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10