11 december 2014 -
Betaalde Facebook campagnes winnen het van organische campagnes op bijvoorbeeld Twitter en Youtube en e-mail speelt een allesomvattende rol in de aanloop naar de komende feestdagen.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat Experian Marketing Services (EMS) deed onder marketeers wereldwijd. Sinterklaas is koud het land uit en de kerstboom wordt al weer op het dak van de auto gehesen. Drukke dagen dus voor de (online) retailers en marketeers. Experian Marketing Services heeft daarom de vijf belangrijkste marketing trends en conclusies voor de feestdagen van 2014 op een rij gezet:
1.Marketeers zetten liever betaalde Facebook ad in dan een gratis Tweet
Tijdens de komende feestdagen zullen op Facebook meer campagnes gevoerd worden dan op elk ander social media kanaal. 49 procent doet dat via organische berichten en zelfs 34 procent is van plan dat te doen via betaalde ads en het boosten van berichten. Dat is vijf procent meer dan het gebruik van een gratis Tweet om campagne te voeren. Slechts acht procent is van plan te betalen voor ads op Twitter.
2.E-mail speelt een centrale rol in de campagnes
Maar liefst 91 procent procent van de ondervraagde marketeers wereldwijd geeft aan dat zij e-mail gaan gebruiken voor hun marketing campagnes tijdens de feestdagen. 40 procent van alle marketeers zet een cross channel marketing campagne in. 68 procent van degene die dat doen integreren e-mail in hun campagne voor de feestdagen. Het is daarmee het meest geïntegreerde kanaal.
3.Wereldwijd speelt SMS een steeds grotere rol
Wereldwijd wordt SMS het meest gebruikte mobiele kanaal. In Nederland blijft SMS nog steeds achter omdat het nog altijd gezien wordt als een inbreuk op de privacy om via dit medium campagne te voeren. De verwachting is daarom dat in Nederland de eigen mobiele app en mobile advertising de grootste rol zullen spelen.
4.Free-shipping acties steeds minder populair
In 2013 was het nog de meest populaire aanbieding. 39 procent gebruikte free-shipping aanbiedingen om de klant te verleiden. Een jaar later is dat nog maar 25 procent.
5. Meer aanbiedingen te verwachten ten opzichte van volgend jaar
78 procent van de marketeers zegt dit jaar de klant een aanbieding te zullen doen. Een stijging van zes procent ten opzichte van vorig jaar. De meest populaire acties is dit jaar de ‘deal of the day’. 31 procent van de marketeers wereldwijd zegt deze vorm van campagne voeren in te zetten tijdens de feestdagen.
Targetten
Een vijfde van de marketeers gaf aan niet in staat te zijn om zijn beste klanten te identificeren binnen een kanaal. Van de marketeers die zeggen dat zij wel hun beste klanten targetten, geeft iets minder dan de helft (48 procent) aan daar moeilijkheden mee te hebben zodra een campagne over meerdere kanalen wordt gevoerd.
Marketing en Sales director Jan Louwris van Experian Marketing Services in Nederland zegt daarover: "Marketeers zouden hun beste klanten echt veel beter moeten targetten, ze zijn dan veel relevanter en daarmee succesvoller in hun campagnes. Ze laten anders gewoon geld liggen."
Download hier het volledige rapport.