145 miljoen euro minder offline aankopen deze feestdagen
8 december 2014 -
In vergelijking met 2013 wordt er dit jaar 145 miljoen euro minder gespendeerd voor de feestdagen in fysieke winkels. Het online shopgedrag van consumenten maakt daarentegen dit jaar een flinke groei door.
In 2014 besteden Nederlandse consumenten naar verwachting 1,3 miljard euro aan online winkelen voor de feestdagen, een verhoging van 25,2 procent ten opzichte van 2013. Deze groei staat gelijk aan een bedrag van 270 miljoen euro. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van ActiePagina.nl.
Europa online
Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen is er een duidelijke stijging te zien in online aankopen. De grootste groei is in Spanje (36 procent) en vervolgens in Italië (34,7 procent). Nederland staat op de derde plek van Europese landen met de grootste groei in online december aankopen.
Gevolgen voor offline retail
Deze enorme groei voor webwinkels heeft gevolgen voor de offline retailers in alle Europese landen. Met name in het Verenigd Koninkrijk (-2,1 procent), Duitsland (-1,3 procent) en Nederland (-1,3 procent) nemen de offline aankopen af. Voor Nederland betekent dit dat er voor maar liefst 145 miljoen euro minder wordt gekocht in de fysieke winkel.
Online aankopen via PC meest populair
De online aankopen worden dit jaar naar verwachting nog steeds het meest gedaan via de PC (76,7 procent). Dit cijfer toont echter wel een daling aan van zeventien procent ten opzichte van vorig jaar. Online shoppen via de mobiele telefoon (23,3 procent) wint daarnaast in populariteit. Consumenten doen dit aanzienlijk meer in vergelijking met 2013 (6,3 procent).
Mike Lester, General Manager bij ActiePagina.nl licht toe: "Elk jaar zien wij dat m-commerce aan populariteit wint. Onze studie bevestigt dat steeds meer Nederlandse consumenten online winkelen. Op dit moment wordt er 23 cent van elke online euro via de mobiel besteed. We zien dat Nederlandse retailers deze trend herkennen en goed op weg zijn om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Het succes en de groei van pre-kerst acties als Black Friday en Cyber Monday zijn een duidelijk voorbeeld hiervan."
Lester vervolgt: "Op het gebied van m-commerce is nog veel onbenut potentieel. Er liggen veel kansen voor retailers om consumenten een nog aangenamere en meer doelgerichte online winkelervaring te laten beleven. Een van de belangrijkste succesfactoren is een mobile friendly webwinkel. Het aanbieden van verschillende betaalmethodes en opties voor kortingscodes of cadeaubonnen kunnen daarnaast ook zeker helpen."