Directeur Strategie laat implementatie te vaak liggen
8 december 2014 -
In deze veranderlijke tijden ontkomen bedrijven er niet aan voortdurend hun strategie aan te passen. Dé succesfactor is een chief strategic officer (CSO) die zich niet alleen op vergezichten, maar ook op de concrete uitvoering richt.
Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants. Voor de meeste ondernemingen is het dagelijkse kost: de strategie en het businessmodel afstemmen op economische veranderingen. Van de 160 strategisch directeuren van grote Europese bedrijven die Roland Berger en de Zwitserse Universität St. Gallen onlangs peilde, zit twee derde middenin een transformatieproces. Liefst 90 procent beschikt over een eigen strategieafdeling.
Hoewel de status van de strategisch directeur - ook wel chief strategic officer (CSO) - is gestegen, ziet hij zich de laatste jaren geconfronteerd met minder mensen en minder budget. Wel verschilt het beeld per sector: financieel dienstverleners, biotechbedrijven, farmaceuten en chemiebedrijven hebben omvangrijker strategieafdelingen dan spelers in de overige diensten, consumentenproducten en retail.
Meer aandacht voor uitvoering nodig
Minstens zo belangrijk voor het succes van een nieuwe strategie is een CSO die zich persoonlijk inzet voor de implementatie, zo blijkt uit het onderzoek. "Bestuurders die zich vooral bezighouden met nieuwe ideeën en niet de uitvoering leiden, boeken veel minder resultaat," stelt Tijo Collot d'Escury, managing partner van Roland Berger Strategy Consultants in Nederland. "Strategische teams zijn beduidend succesvoller als zij zelf verantwoordelijk zijn voor de implementatie van hun strategieën, het proces leiden en het uiteindelijke resultaat meten."
Beloon de uitvoerende CSO
In de praktijk blijkt echter dat bij slechts een derde van de bedrijven de CSO direct betrokken is bij de uitvoering van een nieuwe strategie, de rest houdt het bij een adviserende rol. Wel springen de Benelux-landen er wat gunstiger uit, en hebben ook de bestuurders van financiële en zakelijke dienstverleners meer oog voor het gehele proces. Probleem dat de onderzoekers signaleren is dat het belang van de CSO vaak niet gelijk op gaat met dat van het bedrijf: de louter adviseren CSO maakt meer kans op een promotie dan de uitvoerende CSO. Geef hem meer waardering, is het advies, want zijn inzet staat garant voor meer succes.