Mobiele marketing motor van online advertentiegroei
8 december 2014 -
De online advertentiemarkt in Nederland is ook in het derde kwartaal van 2014 gegroeid. Q3 liet een totale omzet zien van 323 miljoen euro, elf procent meer dan in Q3 van vorig jaar.
De groei binnen Mobile Advertising, die in het eerste half jaar van 2014 van de grond kwam, zette verder door en liet een stijging zien van maar liefst 91 procent ten opzichte van derde kwartaal 2013. Dit blijkt uit de kwartaalupdate Q3 van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.
Display advertising
Net als in het eerste half jaar van 2014, is de grootste groei te zien binnen display advertising, +dertien procent, gevolgd door Search (+tien procent). Q3 is traditioneel gezien een wat zwakker kwartaal voor display: met name video zakt vaak terug in Q3, echter video heeft in Q3 van 2014 toch een groei van zestien procent ten opzichte van vorig jaar laten zien. De trend in de afgelopen jaren is dat display in Q4 vervolgens juist heel goed scoort. Dat is ook de voorspelling voor dit jaar.
Mobile
De genoemde stijging van 91 procent ten opzichten van Q3 vorig jaar valt op. "Een positief signaal. Mobile is steeds vaker een serieus onderdeel van mediaplanning. Een beweging die het IAB toejuicht. Er is echter nog een aardige kloof te overbruggen tussen de enorme time spend op Mobile, versus ad spend op Mobile," aldus Joris van Heukelom, bestuursvoorzitter van IAB Nederland
Programmatic trading
Het geautomatiseerd verhandelen van digitale advertentieruimte, is inmiddels een breed gedragen fenomeen. 61 procent van de standaard display uitingen (embedded formats) wordt al op deze manier verhandeld. Video formaten blijven staan op zeven procent aandeel binnen programmatic. CPM lijkt, mede door de opkomst van programmatic trading, het dominante afrekenmodel te blijven.