5 december 2014 -
Klassieke maatwerkoplossingen zijn vaak duur en onbeheerbaar. Bedrijven hebben baat bij meer flexibele IT. Patrick Tak, Principal Consultant UNIT4 IT Solutions, legt uit waarom het tijd is voor een nieuwe aanpak.
Deze titel vraagt om een uitleg. Maatwerk is voor organisaties die denken dat hun bedrijfsprocessen zo uniek zijn dat standaardoplossingen niet voor hen werken. Lange tijd ging die vlieger inderdaad ook. Maatwerk bestaat immers al lang en standaarden in de IT stonden in het begin synoniem voor ‘net-niet-oplossingen’. Maar maatwerk heeft een groot nadeel: het is moeilijk aanpasbaar. En dit maakt de kosten voor nodige veranderingen hoog. Als u in een organisatie werkt die te maken heeft met veel veranderingen is de kans groot dat u dankzij cloud computing het maatwerk definitief heeft verbannen. Wel is er binnen de organisatie waarschijnlijk nog sprake van een ander soort maatwerk: maatwerk in klantbenadering.
Cloudtijdperk
Maatwerk heeft IT-leveranciers veel geld opgeleverd. Maar in het cloudtijdperk moeten ze hun bedrijfsmodel aanpassen om bestaansrecht te hebben. Ook voor organisaties vraagt dit de nodige aanpassingen, want leveranciers van maatwerk zijn erg klantgericht. Elke specifieke wens kan en wordt op maat gerealiseerd. Maar wat is nu de echte toegevoegde waarde hiervan? Zie maatwerk als een drug: het geeft even voldoening, maar al snel wilt u meer om hetzelfde effect te krijgen. Ik zal uitleggen waarom.
Maatwerk is duur en onbeheerbaar
Door maatwerk past de IT-omgeving een organisatie als een oude jas, is het credo. Dit geldt voor even, maar al snel begint het systeem te piepen en te kraken. Organisaties veranderen en dit stelt nieuwe eisen aan systemen waarmee organisaties werken. Geen nood, een telefoontje naar de IT-leverancier, die zet de meter aan en levert een oplossing waardoor de boel weer in beweging komt. De leverancier is blij, want de kassa rinkelt. Maar is de klant ook blij? Alles werkt, dat wel. Maar door al die aanpassingen wordt de IT zo ingewikkeld en duur dat het vrijwel onbeheerbaar is.
Integrale aanpak
Cloud computing maakt een einde aan maatwerk. De cloud staat synoniem voor standaardisatie. Kenmerkend van de cloud is een centrale omgeving, die de leverancier beheert en onderhoudt. Organisaties worden hiermee flink ontzorgd. Er komen steeds meer cloudtoepassingen beschikbaar. Die kunnen met elkaar communiceren door gebruik van open standaarden. Door het combineren van die standaardcomponenten ontstaat een integrale – vaak hybride – oplossing die het positieve van de maatwerkervaring geeft. Alles werkt samen en als organisatie betaalt u niet voor functionaliteiten waar u eigenlijk niets aan heeft.
Maatwerk in klantbenadering
Als u ontevreden bent over een leverancier van klassieke maatwerkoplossingen, komt u er vaak moeilijk van af, omdat de systemen helemaal vervlochten zijn met de bedrijfsprocessen en mogelijk nog niet zijn afgeschreven. Als u ontevreden bent over een cloudleverancier, dan stopt u met betalen. U betaalt immers een vast bedrag per maand. Vervolgens zoekt u een andere leverancier die oplossingen biedt die u gemakkelijk kunt integreren in uw huidige IT. Goede cloudleveranciers beseffen dit en zullen u wat betreft dienstverlening die maatwerkervaring geven. Ze luisteren naar de wensen, want doen ze dat niet, dan zijn de klanten weg. Daardoor verdwijnt de tijd van het klassieke maatwerk, maar er komt maatwerk in klantbenadering voor terug. Leve het maatwerk!
Ik vind ''dan stopt u met betalen [en] vervolgens zoekt u een andere leverancier'' een heel slecht advies.
Neem even aan dat je data (wettelijke bewaartermijn?) in dezelfde cloud staat en dat het vinden van een nieuwe oplossing tijd kost. Wat te doen in de tussentijd?
Als je al overstapt, organiseer dan de overstap inclusief migratie heel goed voordat je stopt met betalen. Daar zou je eigenlijk bij het aangaan van een contract al in moeten voorzien.
Stoppen met betalen is sowieso een heel slecht advies. Je moet het contract ontbinden, dat is een heel verschil!