4 december 2014 -
In de weken voor pakjesavond is Nederland in toenemende mate online op zoek naar de beste sinterklaascadeaus. Vorig jaar zagen webwinkels in de vijf weken tot aan deze avond gemiddeld 45 procent hogere weekomzetten dan normaal.
Ook dit jaar koopt Sinterklaas massaal online en begint hij - of beter gezegd, zij - hier weer vroeg mee. Vooral maandag blijkt een populaire dag om sinterklaasaankopen te doen. Dat stelt achteraf betaalmethode Klarna in een analyse van de online koopcijfers in Nederland.
Sinterklaas-shopping is vrouwending
Vrouwen shoppen gemiddeld twee keer zoveel online sinterklaascadeaus als mannen. Op de maandagen is het aantal online aankopen het grootst. Vorig jaar was de maandag voor 5 december de grootste piek te zien, dit jaar is dat op maandag 24 november. Net als vorig jaar wordt dit jaar die dag ruim twee keer zoveel online gekocht dan gemiddeld gezien over heel december. Driekwart van het aantal aankopen op deze dag wordt gedaan door vrouwen.
Nederland koopt sinterklaascadeaus op tijd
Vorig jaar nam op 5 december zelf en de twee dagen hiervoor het aantal aankopen sterk af. In de weekeinden voor Sinterklaas wordt aanzienlijk minder online geshopt. Uitzondering hierop is het derde weekend van november, waarin vrouwen op zaterdag en mannen op zondag in online winkels het meest actief zijn.
Ik denk dat cadeautjes kopen voor de kids toch altijd meer een vrouwending zal blijven. In mijn ervaring is het namelijk niet zo dat mannen minder om sinterklaasfeesten geven.