zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verkoopcijfers elektrische auto’s in Nederland ongekend hoog

3 december 2014 - Voor een land dat zelf nauwelijks elektrische auto’s (EV’s) of hybrides (PHEV’s) produceert, wordt in Nederland een ongekend aantal van die voertuigen verkocht. De eerste drie kwartalen van 2014 was 4,3 procent van de nieuwe auto’s elektrisch/hybride.

In Frankrijk – van alle autoproducerende landen koploper in elektromobiliteit – lag dat percentage gedurende die periode iets onder de procent.



E-mobility Index 
Dat heeft Roland Berger Strategy Consultants berekend op basis van de laatste E-mobility Index, die het adviesbureau twee maal per jaar uitbrengt. Uit een vergelijking van de Nederlandse verkoopcijfers voor EV’s/PHEV’s met die van de top zeven van autoproducerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea), blijkt dat in ons land relatief veel meer elektrische/hybride auto’s worden verkocht. "Dat komt met name door de fiscale voordelen," aldus Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam.
 
Fiscale voordelen
Omdat de overheid eind 2013 de fiscale voordelen voor de aanschaf van elektrische/hybride auto’s beperkte, was vorig jaar in het laatste kwartaal zelfs een piek te zien in de verkoop ervan. In totaal werden in oktober, november en december 14.842 EV’s/PHEV’s verkocht, liefst vijftien procent van alle nieuwe auto’s. Vooral de Mitsubishi Outlander deed het goed, met 8.039 verkochte wagens.

E-mobiliteit 
Er is volgens Veenman ook een andere oorzaak voor de opvallende verkoopcijfers van elektrische/hybride auto’s: "Nederland besteedt veel aandacht aan e-mobiliteit." Zo is het aantal oplaadpunten voor de zogeheten ‘plug-ins’ sinds 2013 bijna verdubbeld. De ambitie van Nederland is om 200.000 EV’s/PHEV’s op de weg te hebben in 2020. Dat zijn er nu 70.000, waarmee bijna een procent van het totale wagenpark elektrisch/hybride is.
Het gros van de elektrische auto’s/hybrides die in Nederland worden afgezet, blijft afkomstig uit Japan, vooral dankzij de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Nissan Leaf. Het Aziatische land produceerde lange tijd verreweg de meeste EV’s/PHEV’s, maar is bijgehaald door de Verenigde Staten: beide landen zullen tot 2017 elk zo’n 450.000 van die voertuigen maken. Als het gaat om de batterijen die daarvoor nodig zijn, blijft Japan de enige koploper: het land heeft tot 2017 een marktaandeel van bijna 60 procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Laadpaal bij de eigen woning leidt tot sterke bereidheid elektrisch rijden
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 Elektrisch rijden steeds aantrekkelijker
 Kwart automobilisten overweegt hybride of elektrisch rijden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10