3 december 2014 -
De beste bedrijven onderscheiden zich door doelgericht en gedisciplineerd te werken aan de ontwikkeling van hun talent. Zo kweken zij hun eigen top en ontwikkelen ze leiders voor de toekomt, die vernieuwing en transformatie bewerkstelligen.
Cruciaal in een omgeving die steeds internationaler en dynamischer wordt. 80 procent van de top twintig ‘Best Companies for Leadership’ zorgt actief voor een eigen pool met toptalent voor sleutelposities. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Best Companies for Leadership’ van Hay Group onder ruim 2.100 organisaties wereldwijd dat sinds 2005 jaarlijks wordt gehouden. Het Nederlands-Britse Unilever staat vijfde op de ranglijst.
Individuele begeleiding en groepstrainingen van groot belang
Een van de trends die Best Companies for Leadership (BCL) voor het voetlicht brengt, is dat de topbedrijven werken vanuit heldere carrièretrajecten en hun talent vaak individueel begeleiden in leiderschapsontwikkeling. Anne Hoogstraten, senior consultant bij Hay Group: "Deze bedrijven hebben scherp voor ogen wat hun specifieke strategische business uitdagingen zijn en willen dat de nieuwe leiders innovatie en verandering kunnen aanjagen. Naast kwaliteit letten zij ook op diversiteit. De leiders van de toekomst worden op alle fronten individueel begeleid en gestimuleerd tot netwerken."
Belangrijkste conclusies BCL-studie:
- 80 procent van de top twintig BCL zorgt actief voor een pool van toptalent, is daar consciëntieus mee bezig en heeft daardoor altijd medewerkers klaarstaan voor het invullen van sleutelposities.
- Eveneens 80 procent van de top twintig kent een systematische en strategische aanpak voor het opleiden van talent, met afgebakende carrièretrajecten, tegen 48 procent van de overige bedrijven.
- In een tijdperk van online lesmethoden, geeft een meerderheid van de topbedrijven toch de voorkeur aan groepstrainingen. Intensief contact maakt dat groei beter beklijft. Groepstrainingen en bijeenkomsten waarbij (toekomstige) leiders elkaar persoonlijk ontmoeten, leiden tot een netwerk waarin samenwerken vanzelfsprekender wordt.
- De helft van de top twintig stuurt nadrukkelijk diversiteit binnen de organisatie en biedt hiervoor specifieke ontwikkelingstrajecten. Bij de overige respondenten is deze focus aanmerkelijk minder groot: bij zo’n twaalf procent van de bedrijven.
- Het management van de top twintig weerspiegelt vaker de samenstelling van de gehele organisatie. Een ruime meerderheid biedt medewerkers op alle niveaus de kans zich tot leider te ontwikkelen.