21 september 2003 -
De houding van consumenten ten opzichte van reclame is de afgelopen jaren verslechterd. Reclame wordt geassocieerd met verhoging van de prijzen, onbetrouwbaarheid en misleiding.
Bovendien vinden de meeste mensen reclame niet leuk. Ook is er veel te veel reclame te zien en te horen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 consumenten uitgevoerd door bureau Intomart, in opdracht van het tijdschrift Adformatie.
SMS en email De meeste moeite heeft men met reclame via sms, e-mail en internet. Ook telemarketing wordt niet op prijs gesteld. Met advertenties in dagbladen en tijdschriften heeft de consument doorgaans minder moeite. De ouderwetse folder wordt wel gewaardeerd.
Reclame maakt producten duurder Ongeveer 40 procent van de ondervraagden is van mening dat reclame de prijs van artikelen verhoogt, en veel mensen vinden dat de consument zich eenvoudig door reclame laat misleiden. De grootste ergernissen ten aanzien van reclame zijn: de ongevraagd aangeboden reclame/telemarketing, misleiding, onvolledige informatie geven, programma-onderbrekende reclame, te hard geluid van reclame en irritante reclame.
Bron:MKBnet