1 december 2014 -
Terwijl de verkoop van nieuwe persoonsauto’s in 2014 is gedaald, zijn de occasionverkopen de kurk waarop autobedrijven drijven. Voor het tweede achtereenvolgende jaar vallen de nieuwverkopen sterk terug. Dit heeft geleid tot krapte op de occasionmarkt.
Bovendien steeg de vraag naar occasions, wat resulteerde in stijgende prijzen. De prijzen liggen nu 8,2 procent hoger dan 2 jaar geleden. Dit is voor autobedrijven positief, nu de verkoop van nieuwe personenauto’s naar verwachting uitkomt beneden het dieptepunt van 2009, toen 387.000 auto’s zijn verkocht. De aftersales-markt - trendmatig een krimpende markt - vertoont een minder negatief beeld. ABN AMRO denkt dat deze branche op korte termijn enigszins kan profiteren van uitgesteld onderhoud. Ook de stijging van het aantal APK’s draagt positief aan de omzet bij. ABN AMRO verwacht dat deze ontwikkeling ook in de komende twee jaar zichtbaar is.
Particuliere autokoper heeft andere prioriteiten, zakelijke markt trekt de kar
Hoewel de consumptieve bestedingen in de komende twee jaar naar verwachting stijgen, zal dit in 2015 en 2016 volgens ABN AMRO nauwelijks invloed hebben op de autoverkopen. De particuliere autokoper heeft andere prioriteiten. Zo zijn er meer dan een miljoen huishoudens met een huis dat onder water staat. In veel huishoudens heeft na jaren van crisis het financieel orde op zaken stellen prioriteit. De woningverkopen stijgen flink. Ook kopers van nieuwe woningen kopen niet direct een nieuwe auto. De hausse aan verbouwingen aan woningen tegen het aantrekkelijk zes procent btw niveau, helpt ook niet mee. Geld kan maar eenmaal worden uitgegeven. Ook wordt er in 2014 veel spaargeld via belastingvrije schenkingen in de woningmarkt gestoken. Dit geld is niet langer beschikbaar voor andere grote aankopen zoals nieuwe personenauto’s. Tenslotte de werkloosheid, die zal dalen de komende twee jaar, maar toch nog op hoog niveau blijven. ABN AMRO heeft voor 2015 betere verwachtingen van de zakelijke markt. Zo was er in 2011 en 2012 een flinke aanwas van nieuwe leaseauto’s, toen bijna een derde van het totale wagenpark is vernieuwd. Deze auto’s zijn in de komende twee jaar aan vervanging toe. Doordat bedrijven naar verwachting meer zullen investeren denkt ABN AMRO dat in 2015 en 2016 ook meer ‘auto’s van de zaak in eigen beheer’ worden verkocht. Ook denkt zij dat veel leaserijders hun in 2016 aflopende contract al in 2015 zullen vernieuwen. Door de aanpassing van de bijtellingsnormen met ingang van 1 januari 2016 kan dit aantrekkelijk zijn.
Terugval in 2016 na opleving in 2015
ABN AMRO verwacht dat in 2015 450.000 nieuwe personenauto’s worden verkocht: een stijging van ruim vijftien procent ten opzichte van 2014. De verkopen blijven echter nog beneden het gemiddelde niveau van 480.000 van de laatste 10 jaar. ABN AMRO is minder optimistisch over 2016. Het naar voren halen van aankopen in 2015 zal negatieve gevolgen hebben voor 2016. Op de zakelijke markt zullen de volumes daardoor aanzienlijk lager uitvallen. Dit zal naar verwachting niet gecompenseerd kunnen worden door het bescheiden herstel op de particuliere markt.
De volledige ‘Sectorprognose Retail’ is hier te downloaden.