zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders willen minder keurmerken

28 november 2014 - 70 procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Twee jaar geleden was dat nog 42 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat Milieu Centraal door Motivaction liet uitvoeren onder bijna 1.100 mensen.

"Niet zo verwonderlijk," zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. ´Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?"


Het aantal keurmerken en logo’s stijgt al jaren, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Consumenten weten niet meer welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Welk keurmerk geeft de garantie dat je echt een duurzaam product koopt? Van de dertien logo´s en keurmerken voor eieren die aan consumenten werden voorgelegd, was er maar één die een voldoende kreeg: het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.

Onderscheid keurmerken en fabrikantenlogo´s is onduidelijk
Ook is er weinig kennis over duurzaamheidskeurmerken. Consumenten kennen het verschil niet tussen logo’s die niet over duurzaamheid gaan en keurmerken. Zo werd het groene blaadje van het Europese keurmerk voor biologische landbouw nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is. Een logo dat niet over duurzaamheid gaat, scoorde daarentegen hoog. Dat neemt niet weg dat veertig procent van de Nederlandse consumenten meer vertrouwen heeft in de kwaliteit van een product als er een keurmerk op staat. Keurmerken blijken ook het belangrijkste hulpmiddel bij duurzame aankopen. Ze zijn dus voor consumenten wel degelijk relevant om keuzes te kunnen maken.

Discussie ook in de politiek
Al langere tijd bestaat er onvrede over het woud aan keurmerken. Niet alleen onder burgers. Ook bij het kabinet bestaan zorgen vanuit meerdere beleidsterreinen. En recent zijn in de Kamer voorstellen ingediend om het aantal keurmerken terug te dringen. Diverse partijen, waaronder de WRR bepleiten de ontwikkeling van één overkoepelend keurmerk, bijvoorbeeld in de vorm van een stoplichtensysteem. Deze ontwikkeling kan op grote bijval rekenen: 72 procent van de Nederlanders steunt dit idee. Milieu Centraal zet echter vraagtekens bij de uitvoerbaarheid.

Consumenten moeten kunnen vertrouwen op keurmerken
Milieu Centraal doet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu momenteel onderzoek naar de effectiviteit van duurzaamheidskeurmerken. Dalm: "Consumenten moeten weten dat ze op keurmerken kunnen vertrouwen. Dat een grote meerderheid vindt dat er te veel zijn, is duidelijk. We zitten nu om tafel met onder andere keurmerkhouders, brancheorganisaties en supermarkten om te kijken wat de mogelijkheden zijn om daar wat aan te doen."

Keurmerkenwijzer
28 procent van de consumenten let op duurzaamheid en gebruikt keurmerken. Keurmerken kunnen een milieuvriendelijke keuze in de winkels makkelijker maken. Er verschijnen echter erg veel fabrikantenlogo’s en keurmerken die niet allemaal goed gecontroleerd worden. Net als merknamen die door consumenten als keurmerken worden gezien. Op www.keurmerkenwijzer.nl staan alle duurzaamheidskeurmerken nu overzichtelijk op een rij en zijn onderling te vergelijken op milieuvriendelijkheid, dierenwelzijn, eerlijke handel en de betrouwbaarheid van de controle.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 KeurmerkenWijzer gidst consument door woud van labels en logo's
 Verduurzaming catering versnelt
 Consument verdwaalt in keurmerkenwoud
 Manager ziet wel iets in keurmerk voor freelance ICT'ers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10