zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Driekwart Nederlanders is in 2015 collectief verzekerd'

28 november 2014 - Twee jaar op rij ging de gemiddelde premie van de basis zorgverzekering naar beneden. Nu de nieuwe zorgpremie weer op het niveau van 2012 zit, zoeken consumenten actief naar manieren om de komende premiestijging te beperken.

De keuze voor een zorgcollectief dat collectiviteitskorting biedt is daarbij populair. In 2015 is drie op de vier Nederlanders collectief verzekerd, voorspelt Paul van Selms, directeur van UnitedConsumers. Verzekerden betalen in 2015 gemiddeld 64 euro meer voor hun basis zorgverzekering. De wettelijk maximaal toegestane korting via een collectief bedraagt tien procent op de premie van de basisverzekering. Daarnaast geven veel collectieven ook korting op de aanvullende zorgverzekering. Consumenten kunnen zo meer dan 100 euro per jaar besparen. Daarmee wordt een hogere zorgpremie voor 2015 voorkomen.



Collectieve zorgverzekeringen populair
Uit cijfers van Vektis, een centrum dat de in- en uitstroom bij zorgverzekeraars registreert, blijkt dat 70 procent van de consumenten zich in 2014 collectief heeft verzekerd. Het percentage collectief verzekerden stijgt gemiddeld met twee procentpunt per jaar. Met name wanneer de zorgpremie stijgt, is men geneigd om over te stappen. Paul van Selms: "Consumenten zijn op zoek naar korting, getuige de opkomst van budgetverzekeringen. Nu de zorgpremie na twee jaar van daling weer stijgt, verwacht ik een sterkere toename van het aantal collectief verzekerden."

Consumentencollectief biedt vaak de hoogste korting
Cijfers van Vektis laten zien dat iets meer dan de helft van de collectief verzekerden (6,4 miljoen) zich in 2014 via een werkgeverscollectief heeft verzekerd. 5,3 miljoen consumenten hebben hun zorgverzekering via een consumentencollectief lopen en minder dan 100.000 consumenten zijn via een patiëntenvereniging verzekerd.
Voor een individuele consument is de hoogste korting op een zorgverzekering het eenvoudigst te verkrijgen via een consumentencollectief. Veel werkgeverscollectieven kunnen de maximale collectiviteitskorting van tien procent niet geven. Bovendien moet men bij zo'n werkgever werkzaam zijn om de korting te krijgen.

'Bedenk goed bij welk collectief u zich aansluit'
Van Selms raadt consumenten aan van tevoren goed uit te zoeken bij welk consumentencollectief zij zich aansluiten: "Incidentele collectieven bieden meestal een eenmalige korting op een zorgverzekering. Beter kan men zich via een bestaand consumentencollectief verzekeren, om zo blijvend voordeel te behouden."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars
 Tot 30 procent foutieve data in klantdatabases verzekeraars
 Consument bespaart op zorg maar niet op auto
 Nederlanders wisselen massaal van zorgverzekering
 
 
reacties
 
A.bouw  |   | 
28-11-2014
 | 
19:01 uur
Helemaal mee eens. Het grootste consumentencollectief is de pmazorgverzekering met 450.000 verzekerden. De premie bij 500 euro vrijwillig eigen risico is 63,50 euro per maand.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10