zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar

27 november 2014 - De markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar en die voor het delen van ritten met 35 procent. Consumenten blijven de komende tijd even vaak in de auto stappen, maar vinden het bezit ervan niet langer een must. Daarom groeit ook de markt voor gedeelde parkeerplaatsen hard.

Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in de studie Shared mobility, how new businesses are rewriting the rules of the private transportation game. Daarin bekijkt het adviesbureau hoe mensen zich de komende jaren zullen verplaatsen. Roland Berger verwacht dat het autodelen over zes jaar tussen de 3,7 en 5,6 miljard euro omzet genereert, en het rittendelen tussen de 3,5 en 5,2 miljard.


 
Houding consument
"De houding van de consument is veranderd. De voorkeur voor gebruik in plaats van eigendom zal het personenvervoer transformeren," aldus René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. De opmars van de zogeheten ‘gedeelde mobiliteit’ zet volgens hem door. Behalve voor auto’s geldt dat, vooral in de grote steden, ook voor fietsen: Roland Berger verwacht dat de markt voor het fietsdelen tot 2020 met twintig procent per jaar groeit.
Voor auto’s zijn Greenwheels, Car2Go, Snappcar en Mywheels en ConnectCar de grootste aanbieders in Nederland. Uit onderzoek van CROW-KpVV en TNS-NIPO blijkt dat 110.000 Nederlanders aan autodelen doen. Dat is een niche, maar een op de vijf  Nederlanders staat open voor gedeelde mobiliteit, zodat een snelle groei voor de hand ligt. 

Vier megatrends
Vier ‘megatrends’ zijn de grote aanjagers van de gedeelde mobiliteit. Naast de veranderde houding van de consument zijn dat een schaarste aan middelen bij overheden en particulieren (zowel financieel als in ruimte voor infrastructuur), demografische veranderingen (steeds meer huishoudens in de steden) en de voortschrijdende digitalisering. Seyger: "Internet maakt het delen van informatie en het boeken en betalen van diensten steeds gemakkelijker. Dat speelt de gedeelde mobiliteit in de kaart."
 
Gevestigde fabrkanten
Waren vroeger vooral start-ups actief in die markt, nu mengen zich steeds meer gevestigde autofabrikanten, vliegtuig- en transportmaatschappijen in de strijd. Ze komen met ICT-oplossingen of leveren hardware als auto’s, fietsen en ‘slimme’ sloten. Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam: "Mobiliteit is een van de snelst groeiende sectoren van de nieuwe deeleconomie.’"
 
Businessmodellen
De attractiviteit van de businessmodellen voor gedeelde mobiliteit stimuleert de sterke groei. De modellen zijn over het algemeen gemakkelijk schaalbaar, zodat bedrijven snel kunnen groeien als ze eenmaal door de opstartfase zijn. Ze vereisen bovendien geen grote investeringen in mensen of materieel. "En aanbieders van gedeelde mobiliteit komen in contact met klanten geboren na 1980," zegt Veenman. "Voor oudere bedrijven met weinig tot geen ingangen bij die groep, is dat een gouden kans."
Voor de studie Shared mobility analyseerde Roland Berger 200 businessmodellen en interviewde het adviesbureau meer dan 100 academici en managers uit de mobiliteitssector. Dat leverde naast de blik op de toekomst ook een lijst van succesfactoren op. Hoe sneller nieuwkomers de markt betreden en hun aandeel claimen, hoe beter. Daarbij moeten ze geen halve maatregelen nemen; als klanten hun dienst of app niet aantrekkelijk vinden, verdwijnen ze voorgoed. En vanwege het vernieuwende karakter van veel businessmodellen zijn goede relaties met de lokale autoriteiten van groot belang.
 
Klantgedrag
Tot slot is het bestuderen van klantgedrag cruciaal. Seyger: "De marktleiders in gedeelde mobiliteit combineren big data met hun bedrijfsstrategie. Zo kunnen ze steeds tegemoetkomen aan de wensen van hun klanten."
 
De studie Shared mobility, how new businesses are rewriting the rules of the private transportation game maakt deel uit van de Digital Impact-studies van Roland Berger. Daarin belicht het adviesbureau de vele manieren waarop digitalisering impact heeft op alle gebieden van de bedrijfsvoering.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Deelauto in 2015 gemeengoed in Nederlands bedrijfsleven
 Autoverkopen: na drie kwartalen 5,5 procent in de min
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 Mobiliteitsbudgetten onder de loep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10