zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer kent pensioenverandering niet

27 november 2014 - Van de werknemers tussen de achttien en 35 jaar verwacht 65 procent na pensionering vrijwel of volledig te kunnen rondkomen. Dat blijkt uit een onderzoek onder werknemers uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Zwitserleven.

Door ingrijpende wetswijzigingen - onder de naam Witteveen 2015 - kunnen werknemers een hoger netto salaris tegemoet zien, maar gaan zij er na hun pensionering honderden euro’s netto per maand op achteruit. Maar liefst 93 procent van de achttien tot 35-jarigen is niet op de hoogte van deze veranderingen. De helft van deze groep heeft echter wel behoefte aan uitleg over de (toekomstige) gevolgen van het nieuwe pensioenstelsel.


Seada van den Herik, directievoorzitter van Zwitserleven: "Witteveen 2015 gaat grote invloed hebben op de financiële situatie van een substantieel deel van de Nederlandse werknemers. Meer dan 90 procent weet niet welke veranderingen er op 1 januari worden doorgevoerd met betrekking tot het pensioen, laat staan welke impact dit heeft. Opmerkelijk genoeg verwacht 65 procent van de achttien tot 35-jarigen vrijwel volledig rond te kunnen komen na het pensioen," aldus Van den Herik.

Netto meer inkomen, maar tegen welke prijs?
Grote kans dat werknemers vanaf 1 januari 2015 een hoger netto salaris ontvangen, maar het heeft wel een prijs. Uit berekeningen van Zwitserleven blijkt dat de gemiddelde werknemer er later, na pensionering, honderden euro’s per maand netto op achteruit kan gaanOverigens is het geheel aan de werkgever of de pensioenregeling of arbeidsvoorwaarden worden verbeterd.

Werknemer houdt kop in het zand
70 procent van de Nederlandse werknemers tot 35 jaar heeft zich nog nooit verdiept in de eigen pensioensituatie. Hetzelfde percentage stelt niet over genoeg informatie te beschikken om te kunnen bepalen of het pensioeninkomen voldoende is. Zo weet 67 procent bijvoorbeeld niet welke pensioenregeling er wordt opgebouwd.
 
Beperkte behoefte aan meer inzicht
"De Nederlandse economie kent tegenwoordig een groot deel singles in loondienst. Zij worden door een strenger pensioenklimaat kwetsbaarder," stelt Van den Herik. "Een deel is zich hiervan bewust, maar lijkt toch de kop in het zand te steken." Slechts 42 procent van de jongere werknemers in Nederland heeft behoefte aan meer inzicht in de pensioensituatie. Van den Herik: "Wat ons betreft hebben werknemers een vraagplicht waar het hun eigen situatie betreft, maar werkgevers en andere deskundige partijen, waaronder ook de overheid, een misschien nog wel grotere informatieplicht. Het aantal mensen dat onbekend is met Witteveen 2015 vraagt om een zeer actief beleid."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Naar een eigentijds pensioenstelsel!’
 Jongeren: vrij reizen of leaseauto even belangrijk als goed pensioen
 Nederlander kent hoogte eigen pensioenopbouw niet
 Verdient u meer dan 100. 000 euro? Pas op voor enorme pensioenschade
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10