26 november 2014 -
ALD Automotive heeft samen met Experian een onderzoek gedaan onder 400 leaserijders. Een van de belangrijkste uitkomsten is dat leaserijders met 90 procent massaal de zakelijke leaseauto verkiest boven het hebben van een eigen auto en privélease.
En ondanks dat het openbaar vervoer niet populair is onder leaserijders wil meer dan 60 procent een eigen mobiliteitsbudget.
Eigen mobiliteitsbudget
Een eigen mobiliteitsbudget maakt het mogelijk ook te kiezen voor andere vervoersmiddelen, zoals de fiets of scooter, of een kleinere auto te combineren met aanvullende diensten of het uitkeren van het restbudget.
Het delen van de leaseauto wordt onder leaserijders zelf niet gezien als belangrijke trend. Technologie en internet in de auto wel. Carel Bal, regiodirecteur van ALD Automotive: "Voor ons als leasemaatschappij is het interessant om te zien dat de keuze voor meerdere vervoersmiddelen in het leasecontract in de top drie van trends staat. Samen met de conclusie dat zeker 60 procent van de leaserijders een eigen mobiliteitsbudget wil, zegt dit ons dat de werknemer steeds meer zeggenschap wil over de invulling van zijn of haar mobiliteit."
De belangrijkste trends volgens leaserijders
ALD Automotive vroeg leaserijders welke trend met betrekking tot mobiliteit zij het belangrijkst vinden. De resultaten zijn als volgt:
1. Technologie/internet in de auto
2. Verdere verduurzaming van mobiliteit
3. Meerdere vervoersmiddelen binnen leasecontract
4. Zelfrijdende auto’s
5. Verbeterd openbaar vervoer
6. Het delen van vervoer (sharing economie)
Welvarende gezinnen
Onderdeel van het onderzoek is een analyse van de leaserijders met behulp van Mosaic Huishouden, het consumentenclassificatiesysteem van Experian. Leaserijders zijn vooral vertegenwoordigd onder onderstaande groepen:
1. Kind & Carrière
2. Vrijheid & Ruimte
3. Gouden Rand
4. Modale Koopgezinnen
5. Elitaire Topklasse
Wat deze groepen gemeen hebben is dat het vrijwel altijd om gezinnen gaat die modaal of bovenmodaal verdienen.