zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander valt ook online voor korting

24 november 2014 - Niet alleen tijdens de halfjaarlijkse sale in de winkelstraten laten Nederlanders hun keuze voor een winkel voor een belangrijk deel afhangen van de korting die zij ontvangen. Ook bij het online shoppen vormt korting een belangrijke keuzefactor.

Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Blauw Research*. Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders baseert zijn of haar keuze voor de eerste aankoop in een online winkel op de te ontvangen korting.



Vooral vrouwen gevoelig voor korting
Het onderzoek laat ook zien dat vrouwen bij het online shoppen gevoeliger zijn voor korting dan mannen, voor 61 procent van de vrouwen en 48 procent van de mannen is korting de belangrijkste reden om voor een webwinkel te kiezen. Een gebruiksvriendelijke website (31 procent), levertijd (21 procent) en aanbevelingen van vrienden en familie (twalf procent) zijn van minder groot belang. Vrouwen richten zich bij het online shoppen met name op kleding, schoenen en accessoires, 80 procent heeft het afgelopen jaar iets in deze categorie gekocht. Bij de mannen heeft 55 procent online kleding, schoenen of accessoires aangeschaft, maar zijn ook boeken/DVD’s/games (52 procent) erg populair.

Loyaliteit
Verder toont het onderzoek aan dat korting ook herhaalaankopen stimuleert. Zo geeft 71 procent van de respondenten aan dat zij naar dezelfde webwinkel zouden terugkeren als ze bij hun eerste aankoop geen verzendkosten hoeven te betalen. 63 procent zou dit doen wanneer ze korting krijgen en 62 procent zou dit doen wanneer ze cashback ontvangen. Maar ook als direct een gegarandeerde korting of voordeel op de volgende aankoop wordt aangeboden, heeft dit invloed; 58 procent geeft aan dan terug te keren naar dezelfde webwinkel.

Herhaalaankopen
Voor een groot deel van de Nederlanders is korting of cashback dus een belangrijke reden om terug te keren naar dezelfde webwinkel. Voordelen die vaak zijn opgenomen in loyaliteits- en spaarprogramma’s. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) zou dan ook direct lid worden van een programma als ze korting op een volgende aankoop zouden krijgen. Voor 40 procent van de Nederlanders zijn promoties of deelname aan een loyaliteitsprogramma zelfs een reden om meer online aankopen te doen.
"Nederlanders zijn, zoals u niet zal verbazen, erg gevoelig voor kortingen. En dit onderzoek bevestigt dat het ook voor online shoppen geldt," zegt Michel La Pierre, Country Manager bij Webloyalty Nederland. "Loyaliteits- en spaarprogramma’s kunnen deze kortingen bieden, maar zorgen er, zoals dit onderzoek laat zien, ook voor dat consumenten terugkomen voor herhaalaankopen en meer besteden. Iets waar een webwinkelier niet omheen kan."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe krijgt u korting op online Sinterklaasaankopen? Vijf tips
 'Op tijd overstappen levert forse besparing op'
 Nederlanders verzilveren spaarpunten nauwelijks
 Kortingswebsites positief effect op aankoopproces
 Hoe krijgt u korting op online Sinterklaasaankopen? Vijf tips
 'Op tijd overstappen levert forse besparing op'
 Nederlanders verzilveren spaarpunten nauwelijks
 Kortingswebsites positief effect op aankoopproces
 
 
reacties
 
Erik  |   | 
30-03-2015
 | 
12:45 uur
Een late reactie. Ik kwam dit onderzoek tegen toen ik op zoek was naar info over het effect van kortingen.

Dat Nederlanders goed reageren op kortingen geloof ik direct. Wat ik vooral interessant vind is de paragraaf over loyaliteit. Dat kortingen voor loyaliteit zorgen verbaast me. Je zou verwachten dat de kortingszoekers juist blijven shoppen naar een steeds betere deal. Het lijkt me sterk dat steeds dezelfde winkel de beste kortingen geeft.
Yoeri van den Berg  |   | 
16-04-2015
 | 
12:39 uur
Prijs promoties of all-day-low-pricing. Naar mijn mening kun je beter voor de tweede strategie gaan ivm switchers maar dat ligt natuurlijk ook aan de branche waarin je je bevind.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10