zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse organisaties succesvol door inzetten geografische informatie

25 november 2014 - We beseffen het vaak niet, maar Nederland kent veel talent – zeker op technologiegebied. Zo zijn start-ups als de file transfer-dienst WeTransfer, het uitleenplatform Peerby en de ontwikkeldienst voor apps en mobiele websites van LayerGloss inmiddels al zeer succesvol.

 Xen Buijs, manager start-ups en developers bij Esri Nederland, ziet steeds meer kansrijke formules in de markt ontstaan. "Door het toevoegen van geografische informatie aan zowel nieuwe als bestaande oplossingen, kunnen tal van ondernemers nieuwe markten aanboren." 


We kennen natuurlijk al de nodige navigatieoplossingen. Denk aan Google Maps, Apple Maps en TomTom. Deze zijn echter allemaal gericht op outdoor, ofwel buiten. Volgens Buijs is dit toch wel vreemd, aangezien we 85 procent van onze tijd binnen doorbrengen. Hij noemt de indoor navigatie-oplossing die Movin Software heeft ontwikkeld dan ook een slimme zet. "Het principe van indoor navigatie is exact hetzelfde als de navigatie die we in de auto kennen. Maar er is nog veel meer mogelijk dankzij het toevoegen van geografische informatie."

Mogelijkheden van pushberichten
"De commerciële en praktische mogelijkheden van het toevoegen van (open) data, de gegevens te visualiseren op een interactieve kaart en de informatie te analyseren zijn eindeloos," stelt Buijs. "Een gebruiker van indoor navigatie kan allerlei extra informatie ontvangen. Anders gezegd: een bedrijf kan de bezoeker binnen een bepaalde omgeving of ruimte allerlei extra info sturen. Denk aan de points-of-interest in de omgeving van waar de bezoeker zich bevindt. Of aan de dichtbij gelegen restaurants, waarvan hij ook fotomateriaal over de sfeer ontvangt en de menukaart op zijn smartphone kan inzien."
Naast commerciële doeleinden zijn er ook legio praktische mogelijkheden te bedenken. "Een ziekenhuis navigeert een patiënt naar de juiste poli. Op het moment dat de patiënt weer naar buiten gaat, ontvangt hij een pushbericht over de locatie waar hij de parkeerkaart kan afrekenen. Ziekenhuizen kunnen zelfs bepaalde assets zeer nauwkeurig opsporen dankzij het sterke bluetooth-signaal. Zo raken infuuspompen regelmatig kwijt. Doordat de pompen niet op tijd worden schoongemaakt, moeten medische instellingen deze weggooien. Via indoor navigatie kan men de pompen direct terugvinden en dit kan leiden tot aanzienlijk hoge kostenbesparingen."

Veiligheid
Navigatie kan ook zorgen voor meer veiligheid. "Op het moment dat er brand uitbreekt, kan de technologie degenen die zich in het pand bevinden de snelste weg naar de uitgang wijzen. Daarnaast kan de eigenaar van het gebouw meteen zien hoeveel mensen zich nog in het gebouw bevinden." Maar geografische informatie kan natuurlijk ook worden ingezet om de veiligheid bij bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden te verbeteren. Buijs noemt als voorbeeld een bouwbedrijf dat iBeacons inzet. "Deze technologie van Apple weet via een iPhone te detecteren wie zich in de buurt bevindt. Op het moment dat de beacon een smartphone van een werknemer of bezoeker op een bouwplaats detecteert, stuurt de werkgever zijn medewerker of bezoekers een pushbericht met daarin de veiligheidsmaatregelen. Denk hierbij aan het gebruiken van een helm of een veiligheidsbril."

Serious gaming
In het bedrijfsleven en bij overheidsinstellingen zijn we alleen al in Nederland jaarlijks miljoenen euro’s kwijt door ons poldermodel. Het duurt vaak erg lang voor alle betrokken partijen tot een definitieve beslissing kunnen komen, waardoor er veel tijd en dus geld verloren gaat. Buijs geeft als voorbeeld het proces dat een vastgoedondernemer moet doormaken om een vergunning te krijgen voor het ontwikkelen van een gebouw. "Een projectontwikkelaar dient een bouwplan in. Een gemeente moet vervolgens toestemming geven of het project afkeuren. Omdat het hierbij gaat om complexe processen, kan de fiattering nog wel een tijd duren. En dan hebben we het nog niet over de burgers die het uitvoeren van de plannen nog jarenlang kunnen rekken." Om ervoor te zorgen dat alle stakeholders sneller met elkaar op een lijn komen te zitten, heeft het Nederlandse bedrijf Tygron een online platform ontwikkeld voor serious games.
De game versnelt de beslisvaardigheid door een realistische en betrouwbare situatie te visualiseren. Dit is onder meer mogelijk dankzij het gebruik van digitale kaarten, geografische analyses en open data. Doordat de eventuele problemen van de verschillende stakeholders meteen inzichtelijk zijn, kunnen zij in de virtuele wereld snel naar oplossingen zoeken. "Het is voor alle partijen op een scherm inzichtelijk hoe een project er daadwerkelijk uit komt te zien, waardoor de consequenties van het desbetreffende project meteen duidelijk zijn. Het grote voordeel is dat zij dankzij deze virtuele wereld snel tot een consensus komen."

Pufferfish
Niet alleen jonge ondernemers richten zich op innovaties door het inzetten van geografische informatie. Ook de gevestigde orde ziet mogelijkheden. Buijs geeft als voorbeeld Shell. Tijdens het concert van Coldplay zag een medewerker een grote plastic inflatable waarop van binnenuit beelden werden geprojecteerd. Hij kwam hiermee op eenzelfde idee voor zijn eigen werkgever.
"Het plastic werd met technologie van de Schotse firma Pufferfish vervangen door een touchscreen. De naam van het bedrijf verwijst naar de kogelvis: een vis die zich bolrond maakt als hij gevaar waarneemt. Deze grote bol gebruikt Shell voor het inzichtelijk maken en combineren van allerlei geologische informatie. Deze wereldbol is ook nog eens gekoppeld aan allerlei datasets, zoals historische gegevens over seismische activiteit in een bepaald gebied. Het concern kan met behulp van deze geografische informatie bijvoorbeeld zien waar de platen op aarde over elkaar heen schuiven of waar zich barsten in de aardkorst bevinden. Deze gegevens kunnen voorspellen waar gas- of olievelden zich bevinden."

Optimisme
Technologie brengt bij tal van jonge ondernemers een sterk gevoel van optimisme teweeg over hun toekomst. Innovaties versterken hun concurrentievermogen, verhogen de efficiency en verbeteren de relaties met klanten. Maar het brengt hen ook op volledig nieuwe ideeën die soms zeer disruptief voor gevestigde aanbieders blijken te zijn. Bedrijven als Movin Software en Tygron bewijzen dat het goed volgen van technologische ontwikkelingen en het gebruik van de juiste tools tot hele slimme ideeën kan leiden. En daarmee tot zakelijk succes. Ook Shell laat zien de technologische vooruitgang te kunnen volgen. Hoe staat dat binnen uw organisatie?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leider gaat globaal, maar opleiding blijft achter
 CIO denkt geen waarde uit data te kunnen halen met huidige IT-infrastructuur
 Globalisering is gevolgen financiële crisis te boven
 IT-professional ergert zich aan informatiechaos
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10