zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in zorgverzekeraars extreem laag

19 november 2014 - Het vertrouwen van consumenten in zorgverzekeraars is erg laag. Het ligt zelfs lager dan het vertrouwen in verzekeraars in het algemeen. Opvallend is ook dat de beloftes die de vele aanbieders doen, nauwelijks geloofd worden door de consument.

Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten door De Zaak van Vertrouwen, Assurantie Magazine en Multiscope.



Zorgwekkend laag vertrouwen in zorgverzekeraars
De gemiddelde Vertrouwensscore voor Nederland is 56. De gemiddelde Vertrouwensscore ligt ver onder het gemiddelde, namelijk 26. De zorgverzekeraar die het best scoort is Univé met een score van 36. Het laagst scoort Azivo met een vertrouwensscore van twee.
Uit een vergelijking tussen verzekeraars en zorgverzekeraars blijkt dat deze laatste aanzienlijk lager scoren. Het vertrouwen in verzekeraars is niet best, zorgverzekeraars worden nog minder vertrouwd. Zorgelijk, want gezondheid, en de daarbij behorende ziektekostenverzekering zijn basale waarden in ieders leven. Zeker op het moment dat de macht van verzekeraars toeneemt mag je hopen dat het vertrouwen op orde is.

Overstappen op prijs, niet op vertrouwen
Opvallend is dat in deze overstapperiode vooral de concurrentie wordt aangegaan op basis van prijs en er nauwelijks aandacht is voor vertrouwen. Dit terwijl 90 procent van de respondenten aangeeft dat vertrouwen belangrijk is bij de keuze van en verzekeraar. Volgens consumenten zijn betrouwbaarheid (65 procent), klantvriendelijkheid (46 procent), eerlijkheid (46 procent) en transparantie (44 procent) de belangrijkste aspecten voor zorgverzekeraars. Alle vier hebben een directe relatie met het begrip vertrouwen.

Beloftes worden niet geloofd
Opvallend is dat gemiddeld slechts twintig procent van de consumenten gelooft dat de belofte die een zorgverzekeraar in de reclame doet ook daadwerkelijk wordt nagekomen. Verontrustend, omdat beloftes nakomen een wezenlijke stap is op weg naar herstel van vertrouwen. Vertrouwen is deels gefundeerd op het nakomen van beloftes. Wellicht dat aanbieders beter moeten nadenken over welke beloftes ze eigenlijk doen.

Waarom dit onderzoek?
Nu vele zorgverzekeraars in de media flink de trom roeren om consumenten te verleiden over te stappen van zorgverzekeraar leek het De Zaak van Vertrouwen zinvol, in samenwerking met Assurantie Magazine en Multiscope onderzoek te doen naar het vertrouwen in zorgverzekeraars in Nederland. Het complete onderzoek is te lezen in AM Magazine van november.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars
 Financiële branche ziet moeilijkheden in online samenwerken met ouderen
 Centraal klantbeeld verzekert verzekeraars van klanten
 Sleutel voor herstel vertrouwen financiële instellingen
 
 
reacties
 
Patrick S.  |   | 
19-11-2014
 | 
15:38 uur
Niet echt een verrassende uitkomst als je het mij vraag. Er word steeds minder dingen vergoed vanuit de basisverzekering en het eigen risico is vanaf de introductie in 2008 van 150 euro gestegen naar 375 euro in 2015.

Zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht waardoor zij hun vergoedingen steeds vager maken met allerlei aparte regeltjes en voorwaarden.

Gisteren hoorde ik op de radio dat websites als Independer en andere ook alles behalve onafhankelijk en betrouwbaar zijn.

Dit alles bij elkaar maakt het een gecompliceerd verhaal. Ik denk dat veel mensen voor de goedkoopste aanbieder gaan (zoals in dit artikel aangegeven word) en hopen (wie niet?) dat ze niet ziek worden en de zorgverzekeraar niet nodig hebben.
Ellen  |   | 
20-11-2014
 | 
10:56 uur
Ik zou bijna willen stoppen met de zorgverzekering. Als je de premie en het eigen risico bij elkaar optelt, dan kun je daar heel wat behandelingen tegen ziekte zelf van betalen...

Een tip: stap ieder jaar over. Vooral als je gebruik maakt van 'potjes' die voor 2 of 3 jaar gelden (bv de vergoedingen voor brillen en lenzen). Maak dat potje in het eerste jaar op, stap over en begin bij die nieuwe verzekering opnieuw. Maak daar het potje in een jaar op, en stap dan weer over (en stap eventueel terug naar die vorige verzekeraar).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10