Kansen voor hoger opgeleiden buiten de randstad nemen toe
18 november 2014 -
Het aantal vacatures voor hoger opgeleiden steeg in het derde kwartaal van 2014 met zestien procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2013. Deze stijging is al sinds het eerste kwartaal van vorig jaar ingezet en zet zich duidelijk voort.
Dit blijkt uit de analyse Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarktover het derde kwartaal van 2014 van Yacht. Door de aanhoudende en grotere economische dynamiek stijgt ook de broodnodige arbeidsmobiliteit: werkgevers durven weer aan te nemen en werknemers durven oude zekerheden op te geven voor een nieuwe uitdaging. Michel Verdoold, directeur HR bij Yacht: "We zien duidelijk positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden. Door het aantrekken van de Nederlandse bedrijvigheid durven mensen vaker van baan te wisselen. Baanwisselaars creëren hierdoor vaak weer een nieuwe vacature, die ook weer ingevuld moet worden. We zien deze positieve ontwikkeling vooral terug in de vraag naar hoog opgeleide specialisten binnen de IT, engineers en ook bij de commerciële functies als account- en salesmanagers. Het aantal vacatures stijgt in het derde kwartaal het hardst in de sectoren Logistiek (27 procent), Overheid/Non-profit (27 procent) en Handel (22 procent).
Buiten de randstad nu ook groei
Opvallend is dat er regionaal ook sprake is van stevige ontwikkeling in vacatures voor hoger opgeleiden. Er zijn dit derde kwartaal bovengemiddelde groeicijfers voor de meer decentrale regio’s zoals Groningen, Zeeland en Limburg. Desondanks blijft de arbeidsmarkt situatie van deze regio’s nog achter op de groot stedelijke en centrale regio’s (nabij de randstad). Verdoold: "We zien Zeeland nu profiteren van aantrekkende export en haar sterke industriële positie in vooral chemie. Noord- en Midden Limburg heeft profijt van de spin-off van de relatief gunstige werkgelegenheidsontwikkeling van onder andere Zuidoost Brabant en het is daarnaast een belangrijk distributie knooppunt. Ook bestedingen van Duitse consumenten draagt bij aan de verbetering van de werkgelegenheid in deze grensregio. Groningen heeft veel banen in de collectieve sector en industrie. Deze beide krimpsectoren zijn sterk vergrijsd en als gevolg hiervan zal de vervangingsvraag en dus het aantal vacatures groeien. Het gevraagd opleidingsniveau in deze sectoren neemt hier steeds verder toe."
Oriëntatiekanalen
Vacaturesites en vooral het persoonlijke netwerk zijn de bronnen die het meest worden gebruikt voor het vinden van een baan. Opvallend is wel dat ruim 25 procent van de hoger opgeleiden zegt óók social media in te zetten als oriëntatiekanaal. Dit aandeel is relatief hoog onder de veel gevraagde ICT’ers: maar liefst ruim een derde gebruikt social media op zoek naar een nieuwe baan. Werkzoekenden binnen de vakgebieden van Marketing & Communicatie en HR spannen de kroon betreft het gebruik van social media om zich te oriënteren naar een baan, namelijk respectievelijk 43 procent en 42 procent.