Markt voor zakelijke smartphones blijft verschuiven
14 november 2014 -
Uit analyse van Computer Profile blijkt dat de zakelijke markt voor smartphones blijft veranderen. De iPhone wordt, net als vorig jaar, het meest gebruikt (35 procent). Met 28 procent is Samsung de grootste stijger (+acht procent).
Het marktaandeel van Blackberry (elf procent), eens de populairste zakelijke telefoon, halveerde ten opzichte van vorig jaar. Deze ontwikkelingen laten zien dat dat de telefoonfabrikanten in de zakelijke markt sterk met elkaar concurreren. Voor de analyse voerde Computer Profile het afgelopen halfjaar 2.750 gesprekken met IT- en telecomverantwoordelijken van bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers.
Stijgers en dalers
Naast Blackberry laat ook HTC een verdere daling zien. In 2012 bedroeg het aandeel HTC nog 21 procent, na twaalf procent in 2013 bedraagt het marktaandeel van de Koreaanse fabrikant nu nog tien procent. Een nieuwe uitdager is het Chinese merk Huawei (0,6 procent). Ook opvallend is de opleving van Nokia. Een aantal partijen koos het afgelopen jaar voor implementaties van Windows Phone 7 of 8, in combinatie met Nokia-toestellen. De Finnen lijken de dalende trend van de afgelopen jaren hiermee te hebben omgedraaid.
Feature phones in de minderheid
Computer Profile keek ook naar het totaal aan zakelijke mobiele telefoons en abonnementen. Een jaar geleden lag de verhouding tussen smartphones en feature phones nog op 50-50. Nu is 60 procent van de zakelijke telefoons een smartphone.
Binnen de IT, Telecom & Utilities-branche wordt het meest gebruik gemaakt van mobiele telefonie: per locatie zijn in die branche gemiddeld 139 zakelijke mobiele telefoons in gebruik. 70 procent daarvan is een smartphone. Ook de overheid belt veel mobiel, maar slechts 55 procent maakt gebruik van een smartphone. De transportsector loopt op dit gebied achter op andere branches, slechts een derde van het totaal aan telefoons is een smartphone.
Android aan kop
Voor het eerst is Android het meest gebruikte besturingssysteem. De ontwikkeling in de installed base aandelen voor de diverse besturingssystemen is de afgelopen tien jaar ontzettend snel gegaan. Ongeveer 38 procent van alle smartphones draait nu op het platform van Google, dat het stokje overneemt van achtereenvolgens Symbian, Blackberry OS en Apple. Een duidelijke conclusie laat zich optekenen: de markt voor besturingssystemen is geen zekerheidje. Wie een strategisch verkeerde keuze maakt, kan de (zakelijke) consument binnen enkele jaren compleet kwijtraken.
Voor Microsoft is iets meer aan de hand dan in eerste instantie uit de grafiek blijkt. Het lijkt alsof de laatste drie jaar het gebruik van smartphones met een Microsoft operating system niet veranderd is, maar dit ligt iets genuanceerder. De toestellen met Windows Mobile 5 en 6 zijn nu bijna verdwenen en laten dus een dalende lijn zien. Windows Phone 7 en 8 laten echter een stijgende lijn zien. Gecombineerd is het installed base aandeel vrijwel gelijk gebleven, maar de verwachting is nu dat dit aandeel de komende jaren weer zal stijgen.