Luchthavens bereiden zich voor op de connected reiziger
12 november 2014 -
Het verbeteren van passagiersafhandeling is topprioriteit bij luchthavens wereldwijd wanneer IT-investeringen worden gedaan. Bij bijna de helft (47 procent) van de luchthavens staat passagier- en luchthaven-security hoog op de agenda.
Dit blijkt uit het Airport IT Trends-onderzoek 2014, in opdracht van SITA en ACI. Dit jaarlijkse onderzoek laat zien dat luchthavens wereldwijd zich de komende periode vooral gaan richten op de 'connected' reiziger; de reiziger die bijna overal en altijd verbonden is met het web. IT-infrastructuren en -diensten die passagiers meer gemak, controle en mobiliteit bieden, hebben daarom prioriteit. 63 procent van de CIO’s verwacht dit jaar meer geïnvesteerd te hebben in technologie dan vorig jaar. De totale uitgave in 2014 wordt geschat op 6,8 miljard dollar.
Self-service
86 procent van de luchthavens is van plan meer te investeren in self-service om zo het toenemende aantal passagiers goed te kunnen blijven bedienen, zo blijkt uit het onderzoek. Luchthavens wereldwijd verwachten binnen de komende drie jaar over meer multi-service kiosken, bagage drop-off punten en self-service check-in kiosken te beschikken. Driekwart van de luchthavens verwacht zelfs dat in 2017 de meerderheid van hun passagiers van self-service check-in gebruik zal maken.
Geolocatie
Tevens staat geolocatie-technologie voor de komende drie jaar voor een meerderheid van de luchthavens wereldwijd (60 procent) hoog op de agenda. Met deze technologie zijn luchthavens in staat bepaalde diensten aan te bieden aan individuele passagiers op basis hun locatie. Daarnaast hebben vliegvelden veel aandacht voor nieuwe technologieën, zoals Near Field Communications (49 procent), iBeacons (33 procent) en wearable technologieën (zestien procent). Vooral Europese luchthavens omarmen dergelijke innovaties, blijkt uit het onderzoek.
Mobiele apps
Ongeveer 84 procent van alle luchthavens is van plan om de komende drie jaar te investeren in mobiele apps voor passagiers. 50 procent van hen biedt al vlucht- en luchthaveninformatie via een mobiele app. Bovendien zijn de meeste luchthavens van plan om voor 2017 hun diensten via mobiele applicaties uit te breiden, waaronder CRM (78 procent), bewegwijzering (72 procent), notificaties van wachttijden in verband met controles (73 procent) en retail-diensten (65 procent).
Sociale media
Tenslotte bieden luchthavens in toenemende mate CRM aan via social media. Op dit moment doet 30 procent dit al, maar de verwachting is dat dit de komende drie jaar zal toenemen tot 70 procent. De resultaten van het gebruik van social media door luchthavens zijn echter uiteenlopend. Dertien procent van de luchthavens geeft aan dat het gebruik van social media beter is dan verwacht, terwijl achttien procent aangeeft dat het gebruik juist minder is dan voorspeld.
"Bijna alle passagiers beschikken over een mobiel, tablet of een ander mobile device," stelt Francesco Violante, CEO van SITA. "Het is cruciaal dat luchthavens hun infrastructuren aanpassen aan de veranderende verwachtingen van deze 'connected' passagiers. De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat de meerderheid van de luchthavens wereldwijd meer investeren in nieuwe technologieën en mobiele diensten voor passagiers. Het voornaamste doel hierbij is het verbeteren van de passagierservaring."