17 september 2003 -
Verandertrajecten blijken in de praktijk vaak op een fiasco uit te lopen. Daar liggen verschillende redenen aan ten grondslag.
Dirk-Jan de Bruijn, als organisatie-adviseur verbonden aan Deloitte & Touce, onderscheidt de tien belangrijkste.
Top-10 redenen Volgens de Bruijn zijn de tien belangrijkste redenen waarom implementaties mislukken de volgende:
Onvoldoende veranderexpertise van het management
Het product en de afnemer spelen een te beperkte rol
Geen heldere visie in het veranderprogramma
Gebrek aan planning en voorbereiding
Een te geringe investering in Human Capital
Onvoldoende sturing op verantwoordelijkheden
Onvoldoende helderheid over de impact van de verandering binnen het management
Doelen te ver in de toekomst en daarmee onvoldoende 'grijpbaar'
Gebrekkige communicatie en onvoldoende feedback met de verschillende doelgroepen
Resten van oud beleid en eerdere veranderingenGestructureerd programmamanagement In een artikel op M@n@gement beschrijft hij een aanpak waarmee mislukkingen volgens hem kunnen worden voorkomen. Door trajecten volgens een gestructureerd programma te benaderen is de kans op welslagen veel groter. Meer over deze aanpak leest u hier.