E-commerce omzet stagneert door slechte online service
4 oktober 2001 -
E-commerce-bedrijven kunnen maar slecht voldoen aan de verwachtingen van internetgebruikers. Mede daardoor stagneren de omzetten van de online shops.
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope. De tegenvallende omzet steekt zeer schril af bij de spectaculaire groeiverwachtingen van nog geen anderhalf jaar geleden. Toen werd e-commerce exponentiële groei toegedicht.
Omzet stagneert Voor het eerst sinds lange tijd blijkt de totale Nederlandse e-commerce niet te zijn gestegen. In 2000 heeft circa 32% van alle internetgebruikers online gekocht, wat overeenkomt met 2,5 miljoen kopers. In totaal hebben zij 3,4 miljard gulden besteed. Deze cijfers komen overeen met die van 1999.
Wel besteld, niet geleverd Internetshops weten de internetgebruiker met goede marketing en een mooie website warm te maken voor een aankoop, maar bij de orderafhandeling laat men nogal wat steken vallen. Liefst 1 op de 10 kopers heeft een negatieve ervaring met kopen via internet. Ppmerkelijk genoeg wordt de reden 'het product is nooit geleverd' het meest genoemd. Verder blijken de internetshops nogal eens het verkeerde product te leveren of de bedragen niet correct af te rekenen.
Reizen en kleding populair Onder webshoppers zijn vooral reizen en kleding populair. De marktgrootte hiervoor is bijna verdubbeld.