Wereldwijd onderzoek naar data-driven marketing onthult eensgezinde visie
7 november 2014 -
Global DMA publiceerde deze week in samenwerking met Winterberry Group het internationale onderzoek 'The Global Review'. Dit onderzoek naar de rol, inzet en invloed van data-driven marketing & advertising is uitgezet in zeventien landen, waaronder Nederland.
Meer dan 3.000 respondenten geven aan een rotsvast vertrouwen te hebben in de waarde van data-driven marketing & advertising en de groeiende bijdrage hiervan om de klant centraal te kunnen stellen. Dit is het grootste mondiale onderzoek dat door de marketingassociaties wereldwijd is uitgezet.
Data zijn belangrijk
Ook al komen de respondenten uit verschillende landen en verschillende sectoren, ze zijn heel duidelijk eensgezind over één marketingfeit: data zijn belangrijk! Meer dan 80 procent van het wereldwijde onderzoekspanel is van mening dat data een enorm belangrijke rol speelt bij het behalen van de doelstellingen. Bijna iedereen (92,2 procent) verwacht dat data de komende jaren substantieel meer zal bijdragen aan hun marketing- & advertisingactiviteiten.
Een aantal belangrijke punten waarover de respondenten het wereldwijd eens zijn:
· Het is een no-nonsense markt. Meer dan driekwart van de marketeers wereldwijd (77,4 procent) heeft er vertrouwen in dat data-driven marketing & advertising ook in de toekomst zijn waarde laat zien. Hoewel dit optimisme in alle landen redelijk gelijk wordt gedeeld, indexeren de marketeers in de opkomende landen (waaronder India, Brazilië en Zuid Afrika) het optimisme hoger dan in andere landen.
· Budgetten gaan omhoog. Wereldwijd geeft 63,2 procent van de marketeers aan dat de uitgaven aan data-driven marketing & advertising het afgelopen jaar zijn gestegen. Ook voor het komende jaar blijven de uitgaven stijgen (bij 73,5 procent van de marketeers).
· Data is digitaal. En digitaal is data. De vijf marketingkanalen die in het afgelopen jaar de meeste groei in het budget kenden, zijn allemaal digitale kanalen; website/e-commerce, social media, mobile, paid search engine marketing en online display advertising. Ook het komende jaar zullen deze kanalen weer de boventoon voeren qua stijging in de uitgaven.
· Alles draait om de consument. De belangrijkste reden voor marketeers (52,7 procent) om te investeren in data-driven marketing & advertising is de vraag / behoefte vanuit de markt om relevante informatie en aanbiedingen te bieden en de consument centraal te stellen.
Customer journey
The Global Review is mede mogelijk gemaakt door MediaMath, een belangrijke partij in de markt van data-driven marketing strategie en technologie. "Het bieden van een vloeiende en naadloze ‘customer journey’ is de heilige graal van marketing," zegt Rachel Meranus, SVP marketing bij MediaMath. "Het onderzoek laat zien dat data de kern is en als meer en meer marketeers investeren in data-driven marketing, zullen zij zonder enige twijfel een hogere marketing ROI behalen."
Universele feiten
Jonathan Margulies, managing director bij Winterberry Group: "Vaak horen we juist de tegenstellingen of verschillen die de landen van elkaar doen onderscheiden, dit onderzoek onthult echter een universele constante: data doet er toe, het is heel belangrijk! In alle zeventien landen bouwen marketeers op data om hun marketingdoelstellingen te realiseren om uiteindelijk de behoeften van zowel marketing als consument tegemoet te komen. Met dit onderzoek zien we wat er gebeurt in de data-driven economie en kunnen we trends signaleren die nieuwe kansen teweegbrengen voor de marketeers." "Het onderzoek is de basis voor een mondiale conversatie over data en haar nog altijd groeiende rol in marketing & advertising," aldus Diana Janssen.