zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwelijke millennial doorbreekt als eerste glazen plafond

7 november 2014 - Vrouwen uit generatie Y, ook wel millennials genoemd, bevinden zich in de beste positie om als eersten de traditionele loopbaanbelemmeringen (het zogenaamde 'glazen plafond') te doorbreken. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Hudson.

Het betreft vrouwen in de leeftijdsgroep van twintig tot begin dertig. Twee jaar geleden al, stelde commissaris van Justitie van de Europese Unie Viviane Reding maatregelen voor die moesten zorgen dat de raden van bestuur van beursgenoteerde bedrijven uit tenminste 40 procent vrouwelijke bestuurdersleden zouden gaan bestaan. Het onderzoek van Hudson toont nu aan dat de vrouwen uit generatie Y de beste competenties bezitten om die leidinggevende posities te bekleden.


Het rapport The Great Generational Shift is gebaseerd op 28.000 psychometrische testen. Het documenteert de dynamiek in de Nederlandse werkomgeving: 60-jarige babyboomers werken samen met veertigers uit generatie X en twintigers uit generatie Y. Eén van de conclusies uit het rapport is dat de jongere vrouwen uit generatie Y in de ideale positie verkeren om het voortouw te nemen in de toekomstige leiderschapsrace.

Nieuwe vaardigheden
Als leiders brengen vrouwen uit de generatie Y belangrijke, maar compleet andere vaardigheden in de zakelijke omgeving. Ze hebben meer 'sociaal zelfvertrouwen', ze zijn 'behulpzamer', 'georganiseerder' en 'zorgvuldiger' dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Deze eigenschappen verschillen enorm van de 'traditionele' leiderschapskwaliteiten zoals overtuigingskracht, zelfvertrouwen en extraversie. Deze vaardigheden zullen hen helpen een door data aangedreven toekomst aan te sturen, waarin leiders zich door stapels informatie moeten worstelen en deze moeten vertalen naar zinvolle inzichten.

Man versus vrouw: de opkomst van vrouwelijke leiders uit generatie Y
In vergelijking met mannen uit dezelfde generatie, scoorden vrouwen uit generatie Y hoger op organisatorisch vermogen (achttien procent hoger), sociale vaardigheden (tien procent hoger), sociaal zelfvertrouwen (twaalf procent hoger), altruïsme (vijftien procent), optimisme (vier procent) en ambitie (twee procent hoger).
In vergelijking met de babyboomer-mannen zijn de verschillen nog groter: vrouwen uit generatie Y scoorden zestien procent hoger op sociale vaardigheden, 22 procent hoger op sociaal zelfvertrouwen, 22 procent hoger op altruïsme, zestien procent hoger op optimisme en 21 procent hoger op ambitie.
Het onderzoek toont aan dat hun altruïsme en optimisme en progressieve sociale vaardigheden maken dat deze vrouwen in staat zullen zijn om mensen in hun visie mee te nemen.
John Schäffers, directeur Hudson Netherlands, die het rapport mede heeft samengesteld, verklaart: "De Europese beroepsbevolking bestaat nu echt uit meerdere generaties. Medewerkers zijn in leeftijd bijna een halve eeuw van elkaar gescheiden. Hun diverse psychologische eigenschappen zorgen voor een enorm verschil in de manier waarop deze generaties denken, handelen en leiding geven. De vrouwen uit generatie Y hebben de eigenschappen om dit in goede banen te leiden."

Data uit het rapport: een kort overzicht per generatie
Babyboomers: 1946 – 1964
Sterk op het gebied van traditionele leiderschapsvaardigheden zoals 'leidinggeven', 'beslissen', 'motiveren', 'overtuigen' en 'strategisch denken'. Open geest en innovatief.
  • BESLISSEN 28 procent hoger dan generatie Y
  • LEIDINGGEVEN 34 procent hoger dan generatie Y
  • MOTIVEREN 28 procent hoger dan generatie Y
  • OVERTUIGEN 21 procent hoger dan generatie Y
Generatie X: 1965 – 1979
Zelfverzekerd maar cultureel gevoelig. Generatie X is het tegenwicht voor de meer dominante kenmerken van de andere generaties.
  • AMBITIEUS dertien procent hoger dan babyboomers
  • STRATEGISCH DENKEN twaalf procent hoger dan generatie Y
  • AUTONOOM elf procent hoger dan generatie Y (alleen vrouwen)
  • OVERTUIGEN vijftien procent hoger dan generatie Y (alleen mannen)
Generatie Y: 1980 – 1994
Meesters in abstract en conceptueel denken. Generatie Y is zeer ambitieus, heeft sociaal zelfvertrouwen en is gericht op relaties, maar scoort beduidend lager dan de andere generaties op de traditionele leiderschapskenmerken.
  • GERICHT OP MENSEN 27 procent hoger dan babyboomers
  • AMBITIEUS 32 procent hoger dan babyboomers
  • ABSTRACT DENKEN twaalf procent hoger dan babyboomers (alleen mannen)
  • ORGANISATIE 22 procent hoger dan babyboomers (alleen vrouwen)
Managers van de toekomst
"Organisaties moeten begrijpen wat hun werknemers motiveert en moeten de juiste verbindingen zien te leggen tussen de drijfveren van mensen met verschillende leeftijden en in verschillende stadia van hun loopbaan. Elke onderneming die een strategie wil formuleren voor het werven, selecteren, behouden en ontwikkelen van haar mensen, moet eerst begrijpen wie deze mensen zijn en wat hen drijft. Zoals blijkt uit dit rapport, ziet de manager van de toekomst er heel anders uit dan de manager van vandaag," aldus Schäffers. "Naarmate de jongeren uit generatie Y de leidinggevende posities beginnen te bekleden en de babyboomers met pensioen gaan, passen de oude tijdelijke aanduidingen niet meer. Door de persoonlijkheidskenmerken van deze drie generaties te vergelijken, geeft dit onderzoek inzicht in wat er nodig is om succes te hebben - en te overleven - in een omgeving waar meerdere generaties met elkaar werken. Dankzij dit onderzoek kunnen we duidelijk zien hoe de aard van het leiderschap aan het veranderen is. Bedrijven zullen zich hierop moeten voorbereiden zodat ze het gedrag van de mensen uit elke groep kunnen begrijpen, ondersteunen, benutten en sturen.
Babyboomers bijvoorbeeld, moeten leren om verandering te omarmen en snelle oordelen te vermijden. Terwijl de mensen uit generatie X juist hun best moeten doen om de broodnodige verbinding tussen de babyboomers en generatie Y tot stand te brengen. De jongsten van dit hele spectrum dienen op zoek te gaan naar een werkplek waar ze gemotiveerd worden en aangezet worden tot actie: twee elementen die aansluiten bij hun persoonlijkheidstype."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Glazen plafond is niet het enige obstakel voor vrouwen
 Vrouwen winnen terrein in bedrijfstop
 Eigen persoonlijkheid belemmert vrouwen ook
 Glazen voordeur houdt meer vrouwen tegen dan glazen plafond
 
 
reacties
 
Job te Pas  |   | 
7-11-2014
 | 
10:24 uur
Het gaat dus over topcarrières voor vrouwen.

Alles goed en wel, maar het ÈCHTE glazen plafond zit IN de vrouw.Èn carrière maken èn kinderen willen krijgen plus de 'vervolgschade' van dit laatste maakt het allerhoogste onmogelijk.

Verzachting door middel van een jaarlijks vernieuwde Poolse au-pair is slecht voor de hechting van kinderen, wat op haar beurt schade oplevert.

Aan 'het dier in de mens' wordt voorbijgezien, zeer vaak een bron van psychologische ellende.

En de druk op carrière maken door een zéér kleine groep BOBO-vrouwen is nooit groter dan die van de Wet van Povinelli (klik URL aan)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10