zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bestuurders verkiezen nieuwste telefoon boven besparing

5 november 2014 - Hooggeplaatste werknemers in het Nederlandse bedrijfsleven kiezen eerder voor de nieuwste smartphones dan dat zij op de kleintjes letten bij de aanschaf van een telefoonabonnement. Goedkopere alternatieven slaan zij veelal in de wind.

Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek van simonlyvergelijken.net, die een enquête hield onder ruim 500 personen die door de website werden benaderd om deel te nemen. Het panel werd uiteindelijk gevormd door personeel uit alle lagen van de zakelijke hiërarchie.


Het onderzoek werd uitgevoerd onder Nederlandse werknemers van twintig tot 65 jaar in de maanden april en mei van dit jaar. Er werd expliciet voor deze periode gekozen omdat eerder uit een ander onderzoek bleek dat sim only abonnementen in de zomermaanden extra populair zijn, mede aangewakkerd door de vaak in aantocht zijnde lancering van nieuwe telefoonmodellen. Dat strookt in dit verband ook met de opvatting dat het nieuwste model de voorkeur krijgt boven een eventueel gunstige prijs.

Merendeel kiest voor gemak
Bijna 80 procent van de mannelijke werknemers tot 40 jaar oud die een hoge functie bekleed gaf aan de voorkeur te geven aan een abonnement met telefoon omdat dat veel rompslomp voorkomt. In de categorie mannen van boven de veertig is dit net iets meer dan de helft. In dezelfde categorieën bij de vrouwelijke ondervraagden ging het om respectievelijk 60 en25 procent. Er hoeft niet gezocht te worden naar een eigen mobiele telefoon, alles wordt op één plaats geregeld en het is in ieder geval bij de aanschaf in verhouding een stuk goedkoper dan het aangaan van een sim only abonnement, is de algehele gedachten bij de ondervraagden.
Een opvallend percentage van slechts tien procent van de bestuursleden gaf aan een sim only wel te hebben overwogen. Bij de lager geplaatste personeelsleden lag dit aanzienlijk hoger: 60 procent, al komt dat ook doordat zo’n drie kwart van de totale groep werknemers over een sim only abonnement beschikt. Een kanttekening hierbij is dat de lager geplaatste werknemer minder vaak zijn telefonie vergoed krijgt vanuit het bedrijf en een lager salaris heeft, waarbij zuinig aandoen vaak noodzakelijk wordt.

Sim only bespaart geen persoonlijke kosten
Een van de belangrijkste redenen die in het onderzoek naar voren kwam, was het feit dat het bedrijf voor de meeste directieleden de telefonie betaalt. Bestuursleden hoeven daarom zelf geen rekening te houden met de mogelijk hogere kosten die samenhangen met het aanschaffen van een volledig abonnement. Aangezien de werknemers vaak zelf volledig vrij zijn in hun keuze, maakt het kostenplaatje een belangrijk deel uit van de statistieken in het onderzoek.
Gerelateerd hieraan is het aanbod bij een dergelijk abonnement. Bij een abonnement met telefoon heeft de werknemer de keuze uit de nieuwste modellen. Niet voor niets is een stijgende lijn te zien in de periode voor de lancering van een nieuw type telefoon, zoals in de aanloop naar een nieuwe iPhone-versie van technologie gigant Apple. Ook hierbij hoeft geen rekening gehouden te worden met eventueel hoger uitgevallen kosten.

Weinig bewustwording onder werknemer
In het onderzoek kwam verder naar voren dat iets meer dan 30 procent van de bestuursleden nooit of nauwelijks heeft nagedacht over het hoe en waar van zijn of haar abonnement. Zo’n 40 procent van de resterende groep ondervraagden gaf aan er wel over nagedacht te hebben, maar het geen heikel punt te vinden.
De algehele tendens in het onderzoek blijkt dat de kosten van het eigen telefoongebruik de mensen hoe hoger op de ladder, des te kouder laat. Net geen driekwart van de ondervraagden die geen bestuursfunctie bekleedt, gaf aan hierover te hebben nagedacht. Hoe lager men dus komt, hoe verder de bewustwording onder werknemers wordt.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vliegtuigpassagiers klaar voor wearable technologie
 Smartwatch interessante ontwikkeling voor Nederlanders
 Oudere zuiniger op Samsung dan jongere op iPhone
 Batterijduur belangrijkst bij keuze smartphone
 
 
reacties
 
Peter  |   | 
4-05-2015
 | 
09:02 uur
Je ziet ook dat steeds meer aanbieders op prijs gaan zitten. Zelf ben ik vandaag ook overgestapt van telefoon en abonnement.
Brenda  |   | 
13-05-2015
 | 
09:56 uur
Ook wij zijn met ons hele bedrijf overgestapt naar simonly. Totale besparing met 10 man ongeveer 300 euro in de maand.
Sim only abonnement  |   | 
29-06-2015
 | 
11:19 uur
Als je genoegen neemt met een ''oudere'' telefoon of het niet erg vindt om een aardig bedrag te betalen voor je toestel, is sim only per maand uiteindelijk altijd voordeliger. Er zijn alleen niet zoveel mensen die de hoge eenmalige kosten ervoor over hebben.
Sim only vergelijken  |   | 
20-10-2015
 | 
14:41 uur
Het scheelt vaak ook enkele euro's per maand als je naar de ''kleinere'' sim only providers gaat, deze besteden minder geld aan marketing campagnes en zijn dus uiteindelijk goedkoper voor de consument..
Sim Only  |   | 
5-11-2015
 | 
19:57 uur
De providers die enkel sim only aanbieden hebben over het algemeen goedekope deals beschikbaar. Sommige bieden zelfs de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen. Dat maakt het extra interessant. De maandelijks opzegbare abonnementen zijn over het algemeen overigens wel iets duurder.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10