Financieel kennisniveau van consumenten is ondermaats
3 november 2014 -
Bijna twintig procent van de consumenten denkt bij belangrijke levensgebeurtenissen, zoals trouwen of gezinsuitbreiding, niet aan de consequenties van een dergelijke gebeurtenis op hun financiële situatie.
Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Everest en de centrale overheid, onder 844 respondenten. Daarnaast zegt nog eens vijftien procent wel over de financiële consequenties na te denken, maar pas op het allerlaatste moment. Gelukkig brengen de meeste consumenten de financiële gevolgen wel in kaart (67 procent).
Laag kennisniveau complexe financiële producten
Het kennisniveau van consumenten over financiële producten is ondermaats. Meer dan 40 procent van de consumenten heeft geen tot beperkte kennis en ervaring te beschikken wat betreft hypotheken, leningen en pensioenen. Dit maakt het hoge percentage (62 procent) van consumenten die hulp of ondersteuning nodig hebben bij het afnemen van een financieel product verklaarbaar. Voor het inwinnen van kennis raadpleegt de consument verschillende bronnen. In het begin van de oriëntatiefase wordt familie als belangrijkste adviesbron gezien. Naarmate de complexiteit van een product toeneemt of zich meer toespitst op de persoonlijke situatie, doen consumenten uiteindelijk toch een beroep op de eigen bank of verzekeraar (38 procent). 27 procent blijft familie ook in deze fase raadplegen.
Proactief benaderen
Joost Vanstreels, portfoliomanager bij Everest: "Hoewel de meeste consumenten wel nadenken over de financiële gevolgen van bijvoorbeeld trouwen, blijf ik het percentage dat dat niet doet schrikbarend hoog vinden. Ik denk dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor bijvoorbeeld banken en verzekeraars. Zij kunnen door het inzetten van de juiste nieuwe technologieën een persoonlijke relatie opbouwen met de klant en hem proactief aandacht geven. Er is geen blijere klant in te denken dan iemand die er door zijn bank op is gewezen dat hij rekening moet houden met de financiële gevolgen van een aanstaande levensgebeurtenis. Zo wordt de verwachting van de klant overtroffen en de persoonlijke relatie verstevigd. Een absolute must in de huidige competitieve markt."
Interessante onderzoeksuitkomsten! Trouwen is natuurlijk een aangelegenheid wat je niet uit financiële redenen doet, maar het is mij inderdaad ook opgevallen dat (te) veel mensen hier geen rekening mee houden.