31 oktober 2014 -
Ontwikkelingen als ‘omni-channel’-distributie (on- en offline), nieuwe digitale technologie en snelle groei in opkomende markten verhevigen de jacht op het toch al schaarse managementtalent in de detailhandelssector.
Dat is een van de hoofdconclusies uit het Executive Monitor-rapport van Boyden Global Executive Search over de wereldwijde retail & consumer goods-sector.
Snellere strategiewijzigingen
Technologische ontwikkelingen en de snelle groei van online consumentenaankopen dwingen de leiding van traditionele detailhandelsbedrijven tot snellere strategiewijzigingen. Maar veel zittende bestuurders van gevestigde detailhandelsondernemingen hebben daar moeite mee. De sector heeft leiders nodig die flexibel kunnen anticiperen en reageren op de snel veranderende markten en voorkeuren van de consument.
Private equity
Alain Kok, partner bij Boyden Nederland, voegt daar een belangrijke ontwikkeling in de Nederlandse markt aan toe:" In Nederland zijn private equity-investeerders steeds actiever met het overnemen en herstructureren van detailhandelsbedrijven, vooral in de sectoren kleding en voeding. Dit gaat vaak gepaard met een toename van de vraag naar meer ondernemende en vooruitstrevende managers die de consumentenvoorkeuren en de online technologische ontwikkelingen begrijpen en aanvoelen. Ook zien we in Nederland een groeiende vraag naar marketingtalenten met verstand van digitale en online technologie en sterke track records in duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR)."
Managementtalent
Het Executive Monitor-rapport van Boyden beschrijft de belangrijkste internationale trends en ontwikkelingen op het gebied van consumenten- en luxegoederen en de invloed hiervan op het vinden en aantrekken van managementtalent. Daarbij gaat het dieper in op de veranderende consumentenbeleving rond het on- en offline winkelen, nieuwe eisen die dit stelt aan het strategisch topmanagement (de C-suite), het toenemende belang van het juiste middle management en de effecten van de snelle groei in opkomende economieën.
Het gehele rapport is te vinden op www.boyden.com.