Achterstand in mobiele applicaties remt omzet bedrijven
30 oktober 2014 -
Zo’n 85 procent van de bedrijven heeft een achterstand als het gaat om de ontwikkeling van mobiele applicaties. Dit blijkt uit onderzoek onder 228 CIO’s en IT-managers naar hun strategie en uitdagingen aangaande mobiele applicaties, dat in opdracht van OutSystems is gedaan.
Het onderzoek toont aan dat de helft van de bedrijven zelfs een backlog heeft van tien tot twintig applicaties. Door de relatief lange ontwikkel- en implementatietijd leidt de achterstand in toenemende mate tot omzetderving voor bedrijven.
Nieuwe omzetstromen
De belangrijkste reden dat bedrijven mobiele app-initiatieven starten, zijn vooral het genereren van nieuwe omzetstromen (64 procent) of het verbeteren van de mobiele gebruikservaring van bestaande applicaties (58 procent). Door de achterstand die IT-afdelingen van enterprise-organisaties hebben in de ontwikkeling van mobiele applicaties kunnen ze echter niet optimaal in deze behoeftes van de business voorzien.
Te weinig ontwikkelcapaciteit
Eén van de oorzaken voor de achterstand, is dat de bedrijven te weinig ontwikkelcapaciteit hebben. 63 procent van de respondenten geeft aan dat tussen de elf en 25 procent van alle fte’s van het ontwikkelteam onvervuld is. Meer dan een kwart (29 procent) heeft 26 tot 50 procent openstaande vacatures voor ontwikkelaars. Slechts zes procent van de ondervraagden geeft aan dat ze over genoeg resources voor mobiele-applicatieontwikkeling beschikken. Het is duidelijk dat de uitdagingen voor bedrijven alleen maar groter worden, wanneer het aantal projecten voor de ontwikkeling van mobiele applicaties blijft groeien. Zij zullen derhalve manieren moeten vinden om snel en efficiënt enterprise mobiele- en webapplicaties op te leveren.
Enkele belangrijke bevindingen uit het onderzoek op een rijtje:
Groeiende vraag naar mobiele applicaties – In de laatste twaalf maanden heeft 95 procent van de bedrijven één of meerdere mobiele applicaties ontwikkeld. 44 procent van de bedrijven ontwikkelde tussen de zes en tien mobiele applicaties.
Mobiele applicaties stuwen de omzet – De drie meest genoemde redenen voor het ontwikkelen van nieuwe mobiele applicaties zijn het genereren van nieuwe omzetstromen (64 procent), het verbeteren van de mobiele gebruikservaring van bestaande applicaties (58 procent) en het verbeteren van de dienstverlening naar klanten (52 procent).
Uitdagingen – De twee grootste uitdagingen rondom de ontwikkeling van mobiele applicaties zijn budget (53 procent) en tijd (50 procent). Andere zaken waar bedrijven tegenaan lopen zijn te weinig beschikbare kennis om mobiele applicaties te ontwikkelen (36 procent), onrealistische verwachtingen bij de business en gebruikers (58 procent), niet genoeg ontwikkelaars met de juiste vaardigheden (19 procent) en een ontwikkelomgeving die niet geschikt is voor de ontwikkeling van mobiele applicaties (17 procent). Slecht 4 procent van de ondervraagden geeft aan geen enkele uitdaging te hebben bij het ontwikkelen van mobiele applicaties.
Groter wordende achterstanden – 85 procent van de ondervraagde bedrijven heeft een mobiele backlog van tussen de één en twintig applicaties, waarbij de helft van de bedrijven een achterstand heeft van tien tot twintig applicaties.
Verminderd concurrentievermogen – 51 procent van de ondervraagden geeft aan dat het hen gemiddeld genomen drie tot zes maanden kost om een mobiele applicatie te ontwikkelen en volledig uit te rollen. Bij zes procent van de bedrijven loopt de ontwikkeltijd op tot een jaar.
Technologie – Als het gaat om de technologie van mobiele applicaties, laten de resultaten een diffuus beeld zien. 33 procent geeft aan dat hun voorkeur uit gaat naar hybride, 29 procent gaat voor native en 22 procent kiest voor HTML5/responsive design. zestien procent stelt dat dit per project verschilt.
Toenemende vraag naar vaardigheden voor mobieleapplicatieontwikkeling –
Bijna driekwart van de respondenten geeft aan dat in hun bedrijf tussen de zes en vijftien ontwikkelaars zich bezighouden met de ontwikkeling van mobiele applicaties. Bij 21 procent van de bedrijven zijn dat er tussen de zestien en 30.
Een groeiend tekort in ontwikkelcapaciteit – 63 procent van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf tussen de elf en 25 procent onvervulde functies heeft als percentage van hun bestaande ontwikkelteam, 29 procent heeft 26 tot 50 procent openstaande vacatures voor ontwikkelaars. Slechts zes procent van de ondervraagden geeft aan dat bij hun bedrijf alle functies met betrekking tot mobiele-applicatieontwikkeling zijn ingevuld.
Gevraagde expertisegebieden voor ontwikkelaars – Als een bedrijf openstaande vacatures heeft voor mobieleapplicatieontwikkelaars, gaat het vooral om Java (31 procent), JavaScript (negentien procent) en .NET (zeventien procent).
Business heeft behoefte aan mobiele apps
"Het is duidelijk dat de IT-afdelingen van grote organisaties moeite hebben om te voorzien in de behoefte van de business naar mobiele applicaties. Dat zij meerdere ontwikkelplatforms naast elkaar gebruiken en te maken hebben met honderden change requests en complexe back-integraties maakt de uitdaging alleen maar groter," aldus Paulo Rosado, CEO van OutSystems. "Met het toenemende aantal projecten voor de ontwikkeling van mobiele applicaties, zal de vraag naar gespecialiseerde ontwikkelaars bovendien nog verder toenemen. En dat terwijl bedrijven nu al problemen hebben om de functies voor mobieleapplicatieontwikkelaars in te vullen. Bedrijven zullen meer moeten gaan betalen om de juiste ontwikkelaars aan zich te kunnen binden."