Generation Y wil baas die coach en vertrouweling is
29 oktober 2014 -
Bijna de helft van de Nederlandse Generation Y, de (aankomend) professionals geboren na 1980, heeft een voorkeur voor een baas die zich opstelt als coach, mentor, vertrouweling of zelfs als vriend. Werken in het buitenland is voor een significant deel geen must: 40 procent vindt dat niet interessant.
Hoewel de Nederlandse Generation Y graag initiatief neemt, is de helft niet geïnteresseerd in het zelfstandig ondernemerschap. Slechts vijf procent van deze groep heeft een eigen onderneming. Dit is een aantal van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek, gehouden onder 1.000 Nederlandse respondenten, in opdracht van Hays, de toonaangevende wereldwijde recruitment organisatie voor professionals. De organisatie publiceerde onlangs voor de dertiende keer haar rapport over de wensen en ambities van Generation Y.
Het Hays-rapport geeft een gedetailleerd beeld van wat de Nederlandse Generation Y zoekt in een baan, hoe deze professionals kunnen worden gemotiveerd en wat zij kunnen bijdragen aan organisaties. Het biedt bovendien een aantal praktisch toepasbare inzichten voor (HR-) managers.
De baas als vertrouweling
Maar liefst 49 procent van de Nederlandse Generation Y wil graag een baas die zich opstelt als coach of mentor. Ook in andere Europese landen is dit het geval. Eveneens geeft bijna 50 procent aan dat zijn / haar leidinggevende bij voorkeur iemand is met wie zowel over privé- als werkaangelegenheden kan worden gesproken. De behoefte aan een gelijkwaardige relatie met de baas komt tot uitdrukking in het feit dat 25 procent deze graag als ‘peer’ ziet. Nederlanders scoren op dit onderdeel het hoogste van mensen uit dezelfde generatie die wereldwijd zijn meegenomen in het onderzoek. In Nederland wil zeven procent van Generation Y zelfs een vriendschap met de baas.
Deskundig en transparant leiderschap
Bijna de helft van de respondenten vindt dat een leider op de werkplek vooral in staat moet zijn om medewerkers te motiveren. Hij of zij moet bovendien een expert zijn en / of beschikken over voldoende kennis, zo vindt een kleine 50 procent. Voor een kwart zijn transparantie en openheid eigenschappen die er bij een leider toe doen. Judith Peeters Operations Director bij Hays: "Als we kijken naar het belang dat er wordt gehecht aan transparantie, benaderbaarheid en gelijkwaardigheid, dan lijkt het erop dat Generation Y zich prettig voelt bij een baas bij wie zij zichzelf kunnen zijn. Dat pas bij de behoefte aan vrijheid die deze groep kenmerkt."
Waardering is belangrijk
Voor meer dan de helft (53 procent) van de Nederlandse Generation Y geldt dat zij zich op waarde geschat en gewaardeerd willen voelen in een baan. Daarnaast vindt bijna de helft het belangrijk dat het werk gevarieerd en interessant is. Bij 35 procent zorgt de hoogte van de bezoldiging voor voldoening.
Zelfstandig, maar niet zelf ondernemend
Voor slechts zeven procent van Generation Y is het eigen ondernemerschap een belangrijk carrièredoel. De Nederlandse groep jonge professionals scoort daarmee aanzienlijk lager dan hun generatiegenoten in andere landen. Toch hecht 55 procent aan autonomie in hun werk. Opvallend is het geringe aantal respondenten dat prijs stelt op leven en werken in het buitenland. Voor slechts 12,5 procent geldt dat zij hier belangstelling in hebben, terwijl maar dertien procent behoefte heeft aan het reizen in het kader van werk. "De Nederlandse Generation Y is duidelijk in wat zij zoeken in een baan. Zij zoeken een omgeving waar zij plezier kunnen hebben en die veel flexibiliteit kent. Werkgevers die talent willen aantrekken doen er goed aan ervoor te zorgen dat deze factoren aanwezig zijn," aldus Peeters.