zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stemming Duitse economie klaart op

27 oktober 2014 - De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) ziet haar positieve inschatting van de Duitse economie bevestigd door de hoopvolle signalen die dezer dagen vanuit Duitsland komen.

Nadat de laatste weken de zorg was opgekomen dat de Duitse economie zou kunnen stagneren vanwege de crisis in Oekraïne en de zwakke ontwikkeling op enkele afzetmarkten, lijken de meest recente conjunctuurcijfers aan te tonen dat het land de kortstondige dip alweer te boven is. Zo vertoont de inkoopmanagersindex voor de Duitse industrie een flinke opwaartse beweging, waardoor de hoogste stand van de afgelopen drie maanden is bereikt. Ook worden er in de Duitse industrie momenteel volop nieuwe banen gecreëerd.



Gezonde basis 
"De Duitse economie is weliswaar gevoelig voor internationale ontwikkelingen, maar in de basis gezond," zegt Günter Gülker, directeur van de DNHK. "Jarenlang werd Duitsland als lichtend voorbeeld gezien, maar al bij de eerste berichten over een afkoeling werd in Nederland het schrikbeeld van een recessie tevoorschijn gehaald. Beide beelden zijn overdreven." Uiteraard ondervindt ook Duitsland de gevolgen van de teruggelopen handel met Rusland en andere ontwikkelingen, zoals de onrust in het Midden-Oosten en de opmars van het Ebola-virus. "De effecten daarvan op de gehele Duitse economie zijn echter minder dramatisch dan sommige berichten ons willen doen geloven," meent Gülker op basis van de nieuwe feiten.
 
Momentopname
Een exclusieve enquête van de Duitse zakenkrant Handelsblatt laat het vermoeden opkomen dat de conjunctuurdip van augustus slechts een momentopname was. 46 procent van het hogere management in Duitsland wil de komende twaalf maanden de investeringen verhogen. Slechts zeventien procent wil minder investeren. Daarnaast wil 36 procent van de ondervraagden extra personeel in dienst nemen, terwijl 22 procent in het personeelsbestand wil schrappen. Ook de inkoopmanagersindices in China en Japan, belangrijke handelspartners van Duitsland, vertoonden recent een positieve ontwikkeling.
 
Betere stemming
De stemming onder Duitse consumenten is voor het eerst sinds afgelopen juli weer verbeterd. Het consumptieklimaat voor november steeg met 0,1 punt naar 8,5 punten, zo berichtte marktonderzoeksbureau GfK. Hiervoor was de index twee keer op rij gedaald. Volgens de actuele enquête schatten consumenten hun toekomstige financiële situatie weer positiever in. Bovendien nam de bereidheid om dure artikelen te kopen toe. De onlangs nog aanzienlijke conjunctuurscepsis van de Duitsers stagneerde. "De recessie is afgeblazen," kopte het Handelsblatt op vrijdag 24 oktober. Ook Gülker is positief: "Wij geloven dat Duitsland ook in 2014 een duidelijke groei zal vertonen. Dit is goed nieuws voor Nederlandse exporteurs en dienstverleners."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Transportas richting Duitsland jaagt logistieke vacatures op
 Herstel economie resulteert in verhoogde druk op mondiale arbeidsmarkten
 Prestaties AEX-bedrijven streven Duitse concurrenten voorbij
 'Europa: beter ten halve keren dan ten hele dwalen'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10