zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Winstgevendheid Europese banken is te laag’

24 oktober 2014 - De resultaten van de Europese banken verbeteren, maar de winstgevendheid blijft te laag. Om die de komende jaren te verdubbelen, moet worden ingezet op kostenbesparingen, innovatie en groei in de emerging markets. Aldus een recente studie van Roland Berger Strategy Consultants.

De Europese banken maakten vorig jaar een winstsprong. Na een dramatisch 2012, boekten zij in 2013 een winst voor belastingen van opgeteld 62 miljard euro. De omzet stabiliseerde vrijwel op 700 miljard euro. Toch blijft de winstgevendheid van de Europese sector te laag. De rentabiliteit op eigen vermogen blijft steken op vier procent, terwijl Amerikaanse banken gemiddeld negen procent scoren. Aldus Roland Berger Strategy Consultants, dat de resultaten van de top-100 van Europese banken in kaart bracht.



Nieuwe strategie
Tijd voor een strategiewijziging. Oorzaak van de achterblijvende winstgevendheid van de Europese banken is hun eenzijdige focus op de versterking van de balans, in verband met verscherpte eisen aan de kapitaalspositie. Vorig jaar zijn de Europese bankbalansen gemiddeld met zeven procent geslonken. Nu die klus grotendeels is geklaard, moeten de banken weer gaan bouwen aan duurzame winstgevendheid.

Mentaliteitsverandering
Eerste aandachtspunt: effectievere kostenbesparingen, onder meer door sterke vereenvoudiging van de dienstverlening en het productassortiment. Zulke ingrepen dragen bovendien bij aan een flexibeler organisatie, de kwaliteit van de dienstverlening en de concurrentiekracht ten opzichte van branchegenoten. Tweede opdracht voor de banken is innovatie. Die vergt een mentaliteitsverandering: banken moeten veranderen van volgers in leiders. En ten slotte zijn het de emerging markets die via nieuwe samenwerkingsverbanden groeikansen bieden.

Beloning
Als de ceo’s van de Europese banken voortvarend met deze maatregelen aan de slag gaan, kunnen zij hun winstgevendheid volgens Roland Berger Strategy Consultants de komende jaren ruimschoots verdubbelen, tot negen à elf procent in 2016. Doel is dat zij veranderen in solide spelers met stabiele winsten, een voorspelbaar risicoprofiel en een royaal dividendbeleid. Beleggers zullen zo’n strategie volgens Roland Berger Strategy Consultants belonen met een 30 procent hogere marktwaarde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klantvriendelijkheid in de lift, maar banken blijven achter
 'Cultuur en gedrag zijn zaak van alle bankmedewerkers'
 Nederlandse banken vaag over belastingontwijking
 Publiek vertrouwt banken weer iets meer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10