Eén op de drie Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
22 oktober 2014 -
Ruim één op de drie Nederlanders (35 procent) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Ten opzichte van 2011 is dat een lichte stijging van twee procent blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Marketeers zijn de meest gehunte doelgroep in Nederland, gevolgd door Consultants en ICT’ers. Ruim 70 procent van de marketeers is het afgelopen jaar door een werkgever of intermediair benaderd voor een nieuwe baan. Bijna de helft (45 procent) van de mensen die werken in de Olie & Gas industrie wordt maandelijks benaderd voor een nieuwe baan.
Intensief gehunte doelgroepen vertrekken van LinkedIn
De minst gehunte doelgroepen werken in de facilitaire dienstverlening, gevolgd door verzorgenden en administratieve medewerkers. Alle drie functiegebieden waar nauwelijks sprake is van schaarste. Van de marketeers is daarentegen 70 procent het afgelopen jaar een of meerdere keren gepolst voor een nieuwe functie. Bijna de helft van de marketeers wordt een of meerdere keren per kwartaal benaderd.
Van de inkopers wordt ruim twintig procent minimaal één keer per maand benaderd. Zowel bij marketeers als bij inkopers is er een directe relatie tussen de mate waarin ze vindbaar zijn op internet en het aantal keer dat ze worden gehunt voor een nieuwe baan. Op jaarbasis scoren de marketeers het hoogst van alle beroepsgroepen.
Top vijf meest gehunte beroepen
Marketing
Consultancy/advies
ICT/automatisering
Accountancy
Directie/(interim)-management
Top vijf minst gehunte beroepen
Facilitaire dienstverlening
Verpleging/verzorging
Administratief/secretarieel
Productie
Sociaal/maatschappelijk
Oil & Gas industrie meest gehunte branche
Wanneer we op brancheniveau kijken zien we dat mensen die werken in de Oil & Gas industrie zeer gewild zijn. Daarvan wordt 45 procent maandelijks gehunt en 70 procent procent jaarlijks. Bij deze groep zien we ook steeds vaker dat zij zichzelf ‘onvindbaar’ of ‘onbenaderbaar’ willen maken, omdat de intensiteit waarmee zij worden benaderd steeds vaker als ‘spam’ wordt ervaren. Martijn Hemminga, medeoprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: "Intensief gehunte doelgroepen vertrekken steeds vaker van LinkedIn en maken zichzelf ‘onvindbaar’. Searchers en sourcers grijpen dan ook steeds vaker naar de klassieke manier van hunten, door gewoon te bellen naar organisaties en de werkvloer."
Waar moet u het over hebben als u hunt?
Aan personen die worden benaderd door een werkgever of intermediair is gevraagd waarover zij geïnformeerd willen worden op het moment dat zij worden benaderd. De vijf meest genoemde items zijn:
1. Duidelijkheid over inhoud van de functie
2. Duidelijkheid over salaris
3. Functie sluit aan bij mijn opleiding/vaardigheden