Social sharing biedt kansen voor het bedrijfsleven
20 oktober 2014 -
Ruim 87 procent van de werkgevers vindt het belangrijk dat werknemers content als nieuwsberichten, vacatures en whitepapers via hun eigen sociale netwerken verspreiden. Dit is gebleken uit onderzoek dat SoWorker heeft uitgevoerd onder 75 marketing en social media managers.
In de praktijk blijkt echter dat slechts 55 procent dit ook daadwerkelijk doet. De voornaamste reden waarom dit niet gebeurt is dat de organisatie geen structuur heeft om het verspreiden te organiseren.
Gebrek aan structuur
Volgens Martijn Rademakers, mede-oprichter van SoWorker, is dit een herkenbaar probleem. "Veel organisaties en social media managers realiseren zich de kracht van het netwerk van de eigen medewerkers. In de praktijk leidt dit vaak tot kleine groepjes enthousiaste medewerkers die berichten delen via ‘copy-paste’. Door het ontbreken van een goede structuur lukt het echter maar moeizaam om dit uit te rollen over de gehele organisatie. Hierdoor mist de organisatie een enorme kans om het bereik van haar boodschap over een groot relevant netwerk te verspreiden en de social mediabestedingen beter te laten renderen."
Social media budget
Uit het onderzoek blijkt ook dat Facebook, LinkedIn en Twitter de social media kanalen zijn die het meeste worden ingezet. De content is daarbij grotendeels gericht om de branding van het merk en ter ondersteuning van de verkoop. Overigens verwacht 70 procent van de respondenten dat het budget voor social media de komende jaren blijft stijgen.