17 oktober 2014 -
Met hun frisse blik en tijdelijke contract, zijn interim-managers al jaren veelgevraagde krachten binnen finance en accounting afdelingen van Nederlandse organisaties. De laatste tijd duiken deze interimmers steeds vaker op binnen andere vakgebieden, zoals Human Resources en Legal.
Robert Half ziet meer kansen voor interim-managers in het huidige wervingsklimaat, vooral vanaf 1 juli 2015 als de nieuwe regelgeving voor flexibele arbeid wordt ingevoerd.
Interim-managers
Interim-managers zijn professionals met een duidelijke expertise in een specifiek domein. Ze worden voor een bepaalde periode ingeschakeld in bedrijven en leggen zich hier toe op een welomlijnd takenpakket. Er zijn verschillende scenario’s waarbij een organisatie behoefte heeft aan extra ervaring en expertise op korte of middellange termijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van grootschalige projecten (project management) of de introductie van nieuwe werkmethodes of -processen (change management). Via de aanstelling van een interim-manager haalt men daarvoor snel de nodige kwaliteiten en toegevoegde waarde in huis zónder een lange inwerkperiode.
Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland: "Interim-managers hebben een unieke toegevoegde waarde, doordat ze denken in oplossingen en verbetering. Dit komt niet alleen door hun expertise, maar ook de door de afwisseling in hun opdrachtgevers. Hierdoor hebben ze een creatieve en open blik op een organisatie. We merken vooral bij klanten die interim-managers in dienst nemen, dat dit één van de grootste voordelen is. Een neutrale kijk op een onderneming zorgt vaak voor belangrijke inzichten."
Bewuste keuze
Hans Valkenburg is al acht jaar actief als interim-manager. Hij werkte voor zowel grote als kleinere bedrijven in verschillende sectoren: "Ik heb heel bewust voor dit vak gekozen, omdat je als interim-manager verantwoordelijkheid neemt voor de implementatie van verbeteringen. In tegenstelling tot de rol van adviseur, die altijd abstract en op afstand blijft werk je met de organisatie mee: je staat tussen de mensen. Een goede interim-manager beheerst zijn vak, is in staat om werkvloer en strategie aan elkaar te verbinden, de processen op orde te brengen, en de juiste mensen op de juiste plek te krijgen."
Interim-managers worden de laatste jaren steeds vaker ingezet in verschillende vakgebieden. Niet enkel op het financiële departement komen ze vaak voor; ze hebben ook een sterke positie verworven binnen Technology, General Management, Legal, Human Resources, Supply Chain & Procurement en Sales & Marketing. Vaak wordt van interim-managers verwacht dat zij een link kunnen leggen met de verschillende afdelingen binnen een bedrijf, aangezien de impact van een grote verandering van invloed is op de hele organisatie.
Wet Werk en Zekerheid
Waar de traditionele interimmer bewust wordt ingezet als tijdelijke kracht, gebruiken steeds meer bedrijven de interim-periode als testcase voor een vast contract. Robert Half verwacht dat deze trend nog verder wordt versterkt door de ‘Wet Werk en Zekerheid’. Vanaf 1 juli 2015 geldt er nieuwe regelgeving voor flexibele arbeid, waardoor de periode om een tijdelijk contract om te zetten in een vast contract is teruggeschroefd van drie naar twee jaar.
"Door een werknemer eerst in te huren als interim-manager kunnen werkgevers op deze manier hun vaardigheden beoordelen en nagaan of er een goede match is met de bedrijfscultuur voordat zij hun een vaste functie aan te bieden," vertelt Renken. "Dit betekent overigens niet het einde van de traditionele interim-manager. Deze zal wegens zijn unieke voordelen niet zomaar uit het bedrijfsbeeld verdwijnen."