Google maakt meest actieve internetgemeenten bekend
17 oktober 2014 -
Google maakt het tweede jaar op rij bekend welke twaalf Nederlandse gemeenten de economische kansen van het internet het best benutten in hun provincie. Uit een inventarisatie door SEO Economisch Onderzoek, blijkt dat Naarden (Noord-Holland) het beste scoort.
Naarden ontving daarom de Google eTown Award 2014. Deze prijs, die dit jaar voor de tweede keer wordt uitgereikt, erkent gemeenten waar het midden- en kleinbedrijf het beste gebruikt maakt van het internet. Vandaag heeft Rogier Klimbie, hoofd Beleidszaken van Google Benelux, in het bijzijn van Leendert Jan Visser, directeur MKB-Nederland, de Nederlandse eTown Award 2014 overhandigd aan wethouder Van Meerten-Kok van Naarden. Wijchen won in 2013 de eerste editie en werd dit jaar wederom eerste in Gelderland.
Online kracht van lokale bedrijven
In 2013 liet Google voor het eerst onderzoek doen naar de online kracht van lokale bedrijven. Dit jaar is voor de tweede keer onderzocht welke Nederlandse gemeenten de economische kansen van het internet het best benutten. SEO Economisch Onderzoek heeft dit per gemeente geïnventariseerd op basis van het aantal webwinkels, het aantal bedrijven dat adverteert met Google AdWords en diens bestedingen, het aantal bij SIDN geregistreerde internet-domeinnamen en gemiddelde up- en downloadsnelheid per gemeente. Google reikt per provincie aan één gemeente een eTown Award uit om zo hun inspanningen op het gebied van online ondernemen te erkennen.
De twaalf winnaars in Nederland zijn (op alfabetische volgorde):
Provincie - Gemeente
Drenthe - Aa en Hunze
Flevoland - Lelystad
Friesland - Vlieland
Gelderland - Wijchen
Groningen - Groningen
Limburg - Beek
Noord-Brabant - Waalwijk
Noord-Holland - Naarden (landelijke winnaar)
Overijssel - Wierden
Utrecht - Vianen
Zeeland - Goes
Zuid-Holland - Capelle aan den IJssel
Vestigingsplaats doet er niet toe
Uit deze lijst blijkt onder meer dat het er niet toe doet waar een bedrijf gevestigd is om deel te kunnen nemen aan de digitale economie. Of een bedrijf nu gevestigd is in een grote stad als Rotterdam of het kleinere Naarden: het internet stelt iedereen in staat om de hele wereld tot afzetmarkt te maken. Mevrouw Van Meerten-Kok, wethouder van Naarden, zegt hierover: "Als wethouder Economische Zaken zet ik mij in voor een optimaal ondernemersklimaat. Graag wil ik de ondernemers in Naarden alle kansen bieden om in te kunnen spelen op nieuwe trends binnen hun sector. Behoud en versterking van de lokale en regionale bedrijvigheid is het speerpunt van ons economisch beleid. Dat betekent dat wij als gemeente ondernemers de ruimte moeten bieden om nieuwe kansen te creëren. Het internet biedt die nieuwe kansen. Ik hoop dat deze prijs ondernemers in onze gemeente en in onze regio aanmoedigt om de kansen die online ondernemerschap en het internet bieden, te pakken."
Succesverhalen
Een voorbeeld van een succesvolle onderneming uit Naarden is Slowjuice.nl. Bram Buissant is een van de eigenaren: "Het internet is voor ons heel belangrijk. We bevinden ons in een segment waar de concurrentie snel toeneemt. We zien een toename in het aantal mensen dat zich online oriënteert op gezondheidstrends, waaronder ook slowjuicen. Online vindbaarheid van de webshop met onze verschillende slowjuice-producten is daarom cruciaal voor ons."
Een andere ondernemer uit Naarden die de kracht van het internet ten volle benut is Tom Coronel, oprichter van Create2Fit. De onderneming is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid naar een bedrijf met een miljoenenomzet. Coronel: "De potentie van het internet voor lokale ondernemers is enorm. Dankzij een goede combinatie tussen onze fysieke showroom in Naarden en de verschillende webshops versterk je de formule. De koopbeleving begint online, maar consumenten komen naar Naarden om af te halen of service en advies te krijgen. Het internet is daarom de belangrijkste aanjager van onze business."
Een wereld zonder internet is ondenkbaar
Leendert Jan Visser, directeur van MKB-Nederland: "Een wereld zonder internet is niet meer denkbaar. Ook voor MKB-ondernemers is 'online' een kanaal waarlangs steeds meer producten en diensten worden verkocht, alhoewel de verkopen naar het buitenland wel een tandje meer zouden mogen. Interessant om te zien is ook dat een aantal winkels die tot nu toe online only waren, inmiddels juist fysieke filialen openen en er allerlei hybride modellen ontstaan. We staan nog aan het begin."
Rogier Klimbie, hoofd beleidszaken van Google Benelux: "Het internet biedt ook minder grote ondernemingen de kans om wereldwijd nieuwe klanten te bereiken. Dit onderzoek toont aan dat juist ook in kleinere plaatsen mensen volop online ondernemen."
Toekomst
De Europese Commissie wil dat de verkoop van online producten en diensten tegen 2015 zo'n twintig procent van de economische groei uitmaakt. Ook zou het aantal door online verkoop gecreëerde nieuwe banen over twee jaar minstens een vijfde van het totaal aantal nieuwe banen moeten uitmaken.