17 oktober 2014 -
Het afgelopen jaar heeft een op de drie werkzame Nederlanders actief gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Onder callcenter medewerkers heeft bijna tweederde het afgelopen jaar gesolliciteerd. Een getal dat overeenkomt met de hoge doorloop in deze beroepsgroep en sector.
Opvallend is verder dat werkzame personen in de verpleging, verzorging en bouw het minst van alle beroepsgroepen solliciteren, terwijl veel mensen in deze beroepsgroep hun baan (dreigen te) verliezen. Dit blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder 7.398 personen die in juni en juli 2014 zijn ondervraagd.
Afwachtende houding in verpleging en bouw
Personen die werkzaam zijn in een verzorging, bouw of productiefunctie solliciteren opvallend weinig. Gemiddeld heeft slechts een op de vier personen afgelopen jaar gesolliciteerd. Dit is opvallend omdat de arbeidsmarktsituatie in deze beroepsgroepen, vooral op (v)mbo-niveau, niet goed is. In tegenstelling tot actief arbeidsmarktgedrag, zien we juist passief gedrag. Verklaringen hiervoor zijn angst, het niet zien van perspectief en het ontbreken en niet kunnen vinden van interessante vacatures. Nu veel werkgevers in de bouw en verzorging aan het reorganiseren zijn, staan werkgevers voor een extra uitdaging om deze nauwelijks mobiele groepen in beweging te brengen. Directie en ICT’ers solliciteren ook minder dan gemiddeld. Zij kunnen zich een afwachtende houding permitteren gezien de krapte van het arbeidsmarktsegment waar zij zich in bewegen. In plaats van solliciteren, is de kans groter dat zij worden benaderd door een werkgever.
Callcenter medewerkers kijken flink om zich heen.
Bijna twee op de drie callcenter medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd bij een andere werkgever. Ook marketeers en personen in de PR, reclame, communicatie en grafische dienstverlening kijken uitgebreid om zich heen. "Waar functiegebieden als verzorging en bouw minder actief worden op de arbeidsmarkt op moment dat het slecht gaat, zien we juist dat personen werkzaam in sport, grafische dienstverlening en de reclamewereld erop uittrekken om nieuw werk te zoeken. Door actief te solliciteren nemen werknemers regie over hun eigen toekomst, terwijl passieve doelgroepen kansen op de arbeidsmarkt verliezen. Werkgevers en sociale partners zouden meer aan employabilitycommunicatie moeten doen om de bewustwording van deze groepen te vergroten," aldus Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.