zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slimme technologie leidt tot doorbraken in alle economische sectoren

16 oktober 2014 - De wereld staat aan de vooravond van een nieuwe fase in het internettijdperk, waarin alle dingen met elkaar gaan communiceren en - zonder tussenkomst van de mens - autonoom acties uitvoeren. Smart technology zal resulteren in nieuwe basisinnovaties die zullen leiden tot een afbraak van oude structuren en impact hebben op alle economische sectoren.

Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘SMART future. Slimme technologie raakt ons hele leven’, dat tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven wordt gepresenteerd.



Smart schudt gehele economie op
Op dit moment bevinden we ons in een overgangsfase: ‘creative destruction’. Een proces van technologische veranderingen, waarbij bestaande en nieuwe uitvindingen zich ontwikkelen. Deze zullen, net als andere historische technologische doorbraken - van stoommachine tot microchip - uitgroeien tot basinnovaties die de economische structuur blijvend en ingrijpend veranderen. Smart technologie speelt een centrale rol: alles wordt een computer en onderling met elkaar verbonden. ABN AMRO denkt dat deze ontwikkelingen alle sectoren zullen raken. Zoals de zorg - waar robots de nieuwe ‘handen aan het bed’ worden - of de bouw, waar bewoners dankzij domotica hun huis volledig interactief kunnen bedienen. Nu nog via één centraal apparaat, straks mogelijk via spraak of een slimme bril. Ook in de industrie verandert er veel. Slimme fabrieken passen fabricageprocessen zelf aan zodra een storing optreedt. Voor alle sectoren geldt dat structuren en processen worden opgeschud en opnieuw uitgevonden.

Van Smart Farming tot Smart Money
In haar rapport schetst ABN AMRO toekomstscenario’s voor vijf economische sectoren. Zo vervult de Nederlandse agrarische sector een internationale voortrekkersrol op het gebied van Smart Farming. Deze nieuwe stap in agri-automatisering laat producenten betere beslissingen nemen met behulp van gedetailleerde meet- en regelhulpmiddelen. In de logistieke sector werken pioniers aan het Cross Chain Control Center (4C): een regiecentrum waar zij met behulp van slimme IT-toepassingen en datasharing goederenstromen bundelen. Zo zorgen ze voor een hogere beladingsgraad, minder kosten en een lagere CO2-uitstoot. In de bouw neemt de vraag naar Smart Homes toe, waarin door bouwoplossingen bewoners ondanks fysieke ongemakken of ouderdom thuis kunnen blijven wonen. ABN AMRO denkt dat domotica in de komende jaren een vlucht zal nemen: van een koelkast die zelf boodschappen bestelt tot sensoren die bij gebrek aan beweging in huis de thuiszorg zal waarschuwen. In de kledingindustrie zullen Smart Textiles - met een groeiprognose van ruim 400 procent in acht jaar: 1,5 miljard dollar omzet in 2020 - uit hun jasje groeien. Nu is dit nog een niche in de markt voor wearable tech, met gadgets als Google Glass en smartwatches. De meeste potentie zit in vier toepassingsgebieden: medisch, beschermende werkkleding, sport en mode. In het betalingsverkeer wordt ‘betalen’ straks steeds meer ‘beleven’. Nu vrijwel iedereen een smartphone heeft, ontstaan nieuwe behoeften, zoals contactloos afrekenen. Betalen 3.0 is niet alleen 100 procent digitaal, maar vooral slim: persoonlijk en meer contextueel.

Werkgelegenheidseffecten minder ingrijpend dan gevreesd
Het is volgens ABN AMRO niet verrassend dat deze innovaties met enige terughoudendheid worden ontvangen, zeker als het om de arbeidsmarkt gaat. Nieuwe basisinnovaties leiden namelijk tot een mismatch met een arbeidsmarkt die is ingesteld op de huidige economische structuur. Ook hebben doorbraaktechnologieën, zoals smart technology, tot doel bestaande processen efficiënter te maken. "Bij alle voorgaande cycli zijn doemscenario’s over sterk toenemende werkloosheid nooit uitgekomen. Nieuwe technologieën als smart technology creëren ook nieuwe banen en verhogen het welvaartsniveau, wat weer een aanjager is voor de economie. Hierdoor zal de werkgelegenheid naar verwachting slechts tijdelijk onder druk staan", zegt Mathijs Deguelle, Sector Econoom van ABN AMRO. "We gaan toe naar een toekomst waarin slimme technologie ons hele leven raakt. Op het werk, op straat, in de auto en vooral thuis. Door objecten zelfstandig met elkaar te laten communiceren, worden processen efficiënter, flexibeler en kwalitatief beter. Gelukkig groeit de invloed van deze innovaties geleidelijk en duurt het enige tijd voordat ze de economische structuur veranderen. We hebben dus tijd om onze gewoontes aan te passen."

Het volledige rapport is hier te downloaden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT als primaire arbeidsvoorwaarde
 Vliegtuigpassagiers klaar voor wearable technologie
 Vijf aandachtspunten ter voorbereiding op toestroom smart devices
 Bedrijven benutten business intelligence onvoldoende
 
 
reacties
 
Dewi Uithoof  |   | 
10-02-2015
 | 
15:34 uur
''Op dit moment bevinden we ons in een overgangsfase: ‘creative destruction’. Een proces van technologische veranderingen, waarbij bestaande en nieuwe uitvindingen zich ontwikkelen''

Creative destruction behoudt naar mijn mening een uiterst negatief tintje aan een, wederom naar mijn mening, zo mooi tijdperk van SMART technologie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10