4 oktober 2001 -
Bedrijfsartsen moeten meer aandacht besteden aan ruzies op de werkvloer. Nu worden conflicten nog te vaak `gemedicaliseerd'.
De diagnose van eventueel verzuim luidt dan bijvoorbeeld: `stress' of `hoofdpijn'. Terwijl de achterliggende oorzaak een langslepende of hoogopgelopen ruzie is met de baas, de chef of een collega.
Gevolg van zo'n verkeerde diagnose is, dat het conflict niet wordt opgelost en de werknemer onnodig lang `ziek' blijft, met in sommige gevallen de WAO tot gevolg. Dat stelt Stecr, het expertisecentrum dat zich richt op het reïntegreren van WAO'ers op de arbeidsmarkt. De organisatie bepleit daarom een `goede diagnose' van een conflict en heeft daartoe een `werkwijzer arbeidsconflicten' opgesteld. Bedrijfsartsen krijgen daarin adviezen over welke stappen zij moeten volgen om een ruzie op te lossen en de werknemer weer aan het werk te krijgen.
Zo kan de arts een bemiddelaar inschakelen, een cursus conflicthantering aanbieden of een twee weken durende `afkoelperiode' instellen, wanneer de ruzie uit de hand dreigt te lopen. Dat laatste zou moeten gebeuren in de vorm van bijzonder verlof.
TNO Arbeid heeft becijferd dat jaarlijks 70.000 tot 100.000 werknemers zich ziek melden als gevolg van zo'n conflict. Bij 3 tot 4 procent van deze groep is dat verzuim zo langdurig, dat men in de WAO belandt.