8 oktober 2014 -
De integratie van applicaties met bedrijfssystemen wordt vaak sterk onderschat. De uitdagingen op dit gebied worden bovendien vergroot door de opkomst van SaaS, apps en webapplicaties in het bedrijfsleven.
Uit onderzoek van GlobalOrange blijkt dat ruim driekwart van de werknemers denkt sneller te kunnen werken als bedrijfsapplicaties beter geïntegreerd zouden zijn.
Toekomstige behoefte aan ICT
Voor organisaties is het vrijwel onmogelijk om in te schatten wat er over vijf jaar aan IT nodig is. Hoe vinden zij de juiste balans tussen kostenbesparing, efficiëntie en investeren in flexibiliteit en innovatie? En welke rol speelt een verouderd IT-landschap in dit geheel? In de Outsourcing Performance 2014 van Giarte wordt over dit onderwerp onder andere gesteld dat er een nieuwe organisatievorm met een nieuw applicatielandschap nodig is. Door operationele kennis te gebruiken moet daarmee de oude en nieuwe applicatiewereld verbonden worden. "Wij werken veel met bedrijven die hun bestaande en soms verouderde bedrijfsapplicaties willen integreren," zegt Erik Seveke, directeur van GlobalOrange. "Die vraag komt voort uit een roep om efficiëntere bedrijfsprocessen, maar ook om innovatie te kunnen ondersteunen. Met agilesoftwareontwikkeling volgens de Lean Startup-methodiek kunnen deze bedrijven snel tot resultaten komen."
User experience
De rol van de gebruiker binnen organisaties groeit. Flexibele toegang tot bedrijfsapplicaties met een moderne en responsieve gebruikerservaring wordt als vanzelfsprekend gezien. Om meer inzicht te krijgen in de tevredenheid van werknemers over bedrijfsapplicaties hield softwareontwikkelaar GlobalOrange een online enquête onder 400 respondenten. Het merendeel van de werknemers blijkt toch overwegend tevreden over de kwaliteit en de externe toegang tot hun bedrijfsapplicaties. Ruim de helft (60 procent) van de werknemers noemt de bedrijfsapplicaties 'modern', 27 procent is het daar niet mee eens. Wat betreft externe toegang zien we een vergelijkbare verdeling. Een kwart (26 procent) vindt dat bedrijfsapplicaties niet makkelijk te bereiken zijn vanaf andere werkplekken. Ruim de helft (57 procent) vindt van wel. "Gebruikers zijn vaak niet erg proactief," legt Seveke uit. "Dat komt omdat zij zijn traditiegetrouw niet gewend om inspraak te hebben in de bedrijfssoftware die ze gebruiken." Dit blijkt ook uit de cijfers. Slechts 27 procent zegt invloed te hebben op de keuze voor, of de ontwikkeling van, de bedrijfsapplicaties die zij gebruiken. De helft (51 procent) heeft weinig tot geen invloed. Seveke: "Gebruikers moeten een rol hebben bij softwareontwikkeling. Bij agile ontwikkelmethodes zoals Scrum is dat standaard geregeld, waardoor deze projecten tot betere resultaten leiden."
Gescheiden systemen
Naast de beperkte inspraak op IT-gebied zijn de respondenten het minst positief over de manier waarop de applicaties met elkaar geïntegreerd zijn. Bijna de helft (42 procent) vindt de integratie van bedrijfsapplicaties slecht,terwijl slechts 27 procent hier tevreden over is. Driekwart van de respondenten (76 procent) geeft aan sneller te kunnen werken als de bedrijfsapplicaties beter op elkaar aangesloten zouden zijn. De verwachte tijdswinst zou volgens hen gemiddeld zeventien procent van de gemiddelde werkweek in uren zijn. "Gescheiden bedrijfssystemen zorgen voor veel dubbel werk," zegt Seveke. "Dit frustreert werknemers en het is bovendien foutgevoelig. Wij ontwikkelen zowel de maatwerkintegratie van back-end systemen, als flexibele webinterfaces om ermee te werken. Met die combinatie kunnen bedrijven hun bedrijfsmatige efficiëntie sterk vergroten en beter innoveren."
Meer weten over het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke en schaalbare aplicaties?
Download hier de whitepaper over Agile Softwareontwikkeling & Lean Startup.