zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Samenwerken cruciaal voor groei

7 oktober 2014 - Nederlandse bedrijven zijn zich er zeer van bewust dat samenwerking met klanten en in de keten cruciaal is om groei te kunnen realiseren. De meeste ‘collaboration’-omgevingen worden als ‘net goed genoeg’ beschouwd.

Deze omgevingen zijn in de afgelopen tien jaar stap voor stap opgebouwd om te functioneren in een zakelijke wereld die communiceerde met een eenvoudige telefoon en PC. Veel organisaties maken gebruik van een geïntegreerde ICT-oplossing voor samenwerking, maar de functionaliteit laat te wensen over en dienen zij nog een flinke stap te zetten, willen ze effectief kunnen samenwerken in een ‘mobile-first’ wereld (bij ontwikkeling van nieuwe applicaties ligt de focus voor in eerste instantie op mobiele devices). Dit zijn enkele uitkomsten van een in opdracht van Cisco Nederland door Pb7 Research uitgevoerd onderzoek.


 
Betrekken en binden van klanten
Nederlandse organisaties zeggen in grote meerderheid veel prioriteit te geven aan het betrekken en binden van klanten. Bedrijven verwachten vooral een hogere klanttevredenheid (80 procent) en een betere afstemming van product of dienst op de behoeften van de klant (63 procent). Ook het samenwerken in de keten staat bij maar liefst 91 procent van de respondenten hoog op de agenda. Zij verwachten veel van productinnovatie (50 procent) en het verkorten van de time-to-market (49 procent). Toch nog negen procent van de respondenten geeft aan dat collaboration weinig prioriteit heeft binnen de organisatie.
 
Functionaliteit knelpunt
Maurice Veth, Collaboration Lead Cisco Nederland: "Bedrijven weten natuurlijk dat tevreden klanten tot meer omzet leiden. Zij realiseren zich dat samenwerking met die klanten tot een betere afstemming van producten op de markt tot gevolg heeft, waardoor nieuwe commerciële kansen worden gecreëerd. Door ook met de keten nauwer samen te werken, kan deze productinnovatie bovendien sneller naar de klant worden gebracht. Daarnaast geeft een meerderheid aan dat beter samenwerken tussen de eigen werknemers nodig is. Het zijn allemaal belangrijke redenen om te investeren in collaboration. Het knelpunt is alleen dat veel bedrijven aangeven dat hun ICT-systemen niet voldoende functionaliteit bieden om effectief met partners en klanten te communiceren en samen te werken. Hier is dus nog een wereld te winnen!"
 Bijna twee derde van de respondenten kwalificeert de eigen collaboration-omgeving meestal als ‘net goed genoeg’ (61 procent). Iets meer dan de helft (52 procent) zegt over onvoldoende collaboration-functionaliteit te beschikken om met klanten te communiceren en samen te werken, en 46 procent mist functionaliteit om dat met partners te doen. De meeste respondenten (70 procent) geven bovendien aan dat hun collaboration-omgeving nog niet klaar is voor een ‘mobile-first’ wereld en dat hun omgeving daar beter op moet worden afgestemd.
 
Collaboration uit de cloud
"De huidige collaboration-omgevingen blijken in veel gevallen onvoldoende functionaliteit te bieden voor goede samenwerking. Daarnaast zien we dat veel van deze omgevingen beheermatig complex en weinig flexibel zijn. Ze leggen bovendien een behoorlijk beslag op het IT-budget," zegt Peter Vermeulen, Directeur van Pb7 Research. "Veruit de meeste respondenten zien daarom voordelen in een gehoste collaboration-omgeving."
Het onderzoek wijst uit dat inmiddels 1 op de 6 respondenten beschikt over een volledige collaboration-omgeving uit de cloud. Zij kunnen al beschikken over de voordelen die respondenten verwachten van collaboration uit de cloud, zoals een lagere total cost of ownership (48 procent), een betere gebruikerservaring (42 procent) en mogelijkheden om snel op- en af te kunnen schalen (41 procent), gevolgd door toegang tot meer/nieuwe functionaliteit (34 procent) en administratieve eenvoud (30 procent).

Zorgen
Zoals bij elke cloud-oplossing zijn vooral privacy en veiligheid grote barrières. Voor 57 procent is zorg over beveiliging de belangrijkste reden om een gehoste collaboration suite te vermijden en voor 49 procent zijn dat privacy zorgen. Opvallend is dat 40 procent de kosten noemt als belangrijkste overweging om niet te investeren in gehoste collaboration, terwijl 48 procent een lagere TCO (total cost of ownership) noemt als reden om juist wel hierin te investeren.
Maurice Veth: "We zien in de praktijk dat veel bedrijven nog worstelen met security en geen security-plan hebben voor bijvoorbeeld unified communications. Dat betekent dat er nog missiewerk is, want security is naadloos in ons collaboration-aanbod opgenomen. En onze partners die collaboration uit de cloud aanbieden, hebben zich ook gecertificeerd voor security."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inzet Collaboration Tools nog niet optimaal
 Hoe volwassen is online samenwerking?
 Nederland dreigt voorsprong UCC te verliezen
 Mening medewerker essentieel voor UCC-succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10