Vliegtuigpassagiers klaar voor wearable technologie
1 oktober 2014 -
Passagiers vinden het geen probleem als luchtvaartpersoneel wearable technologieën gebruikt, zoals smart glass en smartwatches. Dit blijkt uit het SITA/Air Transport World Passenger Survey.
Bijna 77 procent van de 6.277 passagiers die meewerkten aan het onderzoek vinden het prima als wearable technologieën ingezet worden om het reisproces te vereenvoudigen. Het jaarlijkse, wereldwijde onderzoek is gehouden onder passagiers in de top 30 luchthavens ter wereld. Het onderzoek onderstreept het toenemende belang van technologiegebruik onder reizigers. Bijna alle passagiers (97 procent) die meewerkte aan het onderzoek gaven aan een smartphone, tablet of laptop mee op reis te nemen. Een op de vijf respondenten reist zelfs met alle drie.
Technologie tijdens het reizen
Passagiers willen gedurende de hele reis technologie kunnen gebruiken en veel van hen doen dit al. 76 procent van de respondenten gebruikt een app van een luchtvaartmaatschappij, waarvan 43 procent zegt dat het verloop van de reis hierdoor flink is verbeterd. Meer dan de helft (53 procent) wil gepersonaliseerde updates ontvangen op hun mobiel als zijn of haar vlucht vertraagd is. Tevens wil 57 procent een plattegrond van het vliegveld en een routebeschrijving ontvangen. Tenslotte geeft de helft van de respondenten aan hun mobiele device te willen gebruiken voor het boarden.
Betere reiservaring
"De reiservaring kan worden verbeterd met technologie," stelt Francesco Violante, CEO van SITA. "Vooral de technisch onderlegde passagiers verwachten dat gepersonaliseerde apps en web-diensten op hun smartphone of tablet beschikbaar zijn. Als wearable technologieën en iBeacons meer gemeengoed worden, bieden ze tal van kansen voor luchtvaartmaatschappijen. Het stelt ze bijvoorbeeld in staat om direct te communiceren met passagiers en om gedurende de hele reis op maat gemaakte diensten te leveren."
Bijna alle ondervraagde passagiers zijn in het bezit van een mobiele device. Hierdoor neemt de vraag naar bepaalde diensten tijdens de vlucht ook toe. Een toenemend aantal passagiers (56 procent) wil bijvoorbeeld connectiviteit gedurende de vlucht, zodat ze hun smartphone, tablet of laptop kunnen gebruiken voor in-flight entertainment. 54 procent wil tijdens de vlucht e-mails en sms-berichten kunnen ontvangen en versturen en kunnen bellen. Tevens wil 45 procent hun device gebruiken aan boord eten en drinken te kopen of om in de virtuele winkel taxfree-aankopen te doen.
Locatiegegevens
Voorheen waren passagiers niet bereid om hun persoonlijke gegevens of gegevens over hun locatie met dienstverleners te delen. 72 procent van de respondenten is dat nu wel bereid als ze hierdoor de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van gepersonaliseerde diensten. Er is nog wel een terughoudendheid als het gaat om het ontvangen van aanbiedingen. Slechts een derde van de respondenten is hierin geïnteresseerd. Als het gaat om het verbeteren van de reiservaring, voor bijvoorbeeld het verminderen van rijen in het vliegveld, is bijna 40 procent bereid om zijn of haar locatiegegevens te delen.