10 september 2003 -
Coca-Cola heeft in het verleden onzichtbare beeldjes verwerkt in bioscoopfilms. De beeldjes, waarin blikjes Coca Cola werden vertoond, waren voor het oog niet waarneembaar, maar werden onbewust wel geregistreerd. In de pauze werd er veel Coca Cola verkocht.
Dergelijke praktijken zijn later verboden.
Verborgen verleiders Andere verborgen verleiders zijn wel toegestaan. Veel bedrijven en winkels maken gebruik van `verborgen verleiders` om klanten te lokken. Zo gebruikt de Utrechtse Bijenkorf plaatselijk extra verlichting om de klanten langs zoveel mogelijk schappen te laten lopen.
Geur De meest succesvolle verleider is misschien wel geur. Het grote voordeel van geur is dat het direct associaties en instincten oproept, zonder dat de prikkel eerst `rationeel wordt gefilterd` door de hersenen. Het Amersfoortse zintuigenmarketingbureau Senta multisensory concepting heeft zich toegelegd op de ontwikkeling en verspreiding van geuren, voor de toepassing in bijvoorbeeld kantoorruimtes en winkels.
Bloemengeur in plaats van kantoorgeur Inmiddels heeft het bedrijf enkele grote orders in de wacht gesleept zoals een geurende jubileumpostzegel voor Douwe Egberts en Robijn-geuradvertenties voor Lever Faberge. Bovendien heeft Senta enkele jaren geleden geuren ontwikkeld voor alle 69 regiokantoren van ING Bank: zogenaamde geurunits zuigen de kantoorlucht naar binnen en spugen deze weer uit in de vorm van een bloemengeur.
Latente markt Ondanks deze successen beschouwt Senta Nederland nog steeds als een `latente markt`. Marketingmanagers zijn vooral gefixeerd op ogen en oren en ze zijn er moeilijk van te overtuigen dat geur voor een `totaalbeleving` kan zorgen.